HASIL CEK_JURNALS

by Fsbk Jurnal5

Submission date: 10-Jan-2023 04:15PM (UTC+0700)

Submission ID: 1990654722

File name: 5. Rendra_NIS, Vol VI, Issue 11, 2018 Who owns the broadcasting TV network.pdf (268.96K)
Word count: 6367

Character count: 34504



Network Intelligence Studies
Volume VI, Issue 11 (1/2018)

B
gendra WIDYATAMA
Karoly Ihrig Doctoral School of Management and Business
University of Debrecen, Hungary
Communication Department
University of Ahmad Dahlan, Indonesia

WHO OWNS THE BROADCASTING &,
TELEVISION NETWORK BUSINESS IN
INDONESIA?

Keywords
Regulation,
Parent TV Station,
Private TV station,
Business orvientation,
TV broadcasting network

JEL Classification
D22;L21; 151; 182

Abstract

Broadcasting TV occupies a significant position in the community. Therefore, all the countries in the world
give attention to TV broadcasting business. In Indonesia, the government requives TV stations to broadcast
locally, except through networking. In this state, theve ave 763 private TV companies broadcasting free to
air. Of these, some companies have many TV stations and build various broadcasting networks. In this
article, the author veveals the substantial TV stations that control the market, based on litevature studies.
From the data analysis, there ave 14 substantial free to network broadcast private TV broadcasters but owns
by eight companies; these include the MNC Group, EMTEK, Viva Media Asia, CTCorp, Media
Indonesia, Rajawali Corpora, and Indigo Multimedia. All TV stations ave from Jakarta, which broadcasts
in 22 to 32 Indonesian provinces.




Network Intelligence Studies
Volume VI, [ssue 11 (1/2018)

INTRODUCTION

In modern society, TV occupies a significant
position. All shareholders have an interest in this
medium. Governments have an interest in TV
because it has political effects (Sakr, 2012), while
business people have an interest because they can
benefit from the TV business (Baumann and
Hasenpusch, 2016).

In many countries, TV can C()l][l'ibl.al() a successful
economy. The highest revenue in the world -
achieved by the United States - is US$ 1.19 tillion
(Woods & P()( Economics, 2015). In second place
is China, with revenues of US$17.55 billion (PWC,
2016). India is in the third position with revenues of
US$22.1 billion (OECD, 2013). Meanwhile, in the
same year, Indonesia earned US$ 5.4 billion from
the TV industry (Marketline, 2017).

In addition to economic benefits, TV also gives a
political advantage. Some political leaders once had
careers as broadcasters. The 40" President of the
USA, Ronald Reagan, was a broadcaster, and the
45" American president, Donald Trump, was once a
TV producer and reality TV host. In Indonesia many
politicians have had careers in the TV industry, such
as Siti Hardijanti Rukmana (founder of TPI, a
Golkar Party politician and former minister), Surya
Paloh (owner of Metro TV, Nasdem Party
chairman); Harry Tancesudibyo (owner MNC
TV, chairman of Perindo Party); Aburizal (owner of
TV One and ANTV, chairman of the Golkar Party,
and former minister). The media became a vehicle
for entering the world of politics (Grace Swestin,
2008).

The TV industry is growing in many countries,
including Indonesia. In 2002, Indonesia
implemented Act 32 on broadcasting that turned the
TV broadcasting system into a decentralized one,
after 40 years of running a centralized broadcast
system. The Act aimed to realize the diversity of
media ownership in order to foster the variety of
broadcast content. Based on the Act, TV
broadcasting stations must be broadcast locally,
except through the broadeasting network. The
enactment of this Act has the effect of increasing the
desire of the community to set up a TV company.
In 2016, the number of TV companies increased
drastically from 10 to 763 private TV broadcasters
(Kominfo, 2016). Of these, some companies have
many TV stations and build broadcasting networks
that tend to dominate Indonesian TV broadcasts. An
interesting question then arises, who owns a
substantial broadcasting television network business
in Indonesia? In this article, the author will answer
this question, based on an economic-political
standpoint.

METHODOLOGY

The author uses the Broadcasting Act 32 of 2002 on
broadcasting and the Government Decree 50 of 2005
on the implementation of free to air private TV as a
parameter of substantial TV network. According to
the regulation, the government requires local TV
stations to broadcast locally, except through the
broadcasting network. In network broadcasting, the
government sets two rules for private broadcasting
stations. First, "existing TV stations" may broadcast
in more than 75% of provinces, but in no more than
90%. Secondly, other stations in addition to
"existing TV stations” should not broadcast in more
than 75% of the provinces. "Existing" TV stations
are TV stations that were operating before the
implementation of the Broadcasting Act. The term
"existing TV station" is a synonym for Jakarta TV or
national TV.

The number of provinces in Indonesia is 34.
Therefore, for the existing TV stations, the broadest
coverage limit is 31 provinces, and for the TV
stations established after 2002, the most extensive
broadcasting cannot cover more than 26 provinces.

According to government regulations, networked
TV broadcasts consist of one leading TV network
and some network members. The broadcasting
network TV system in Indonesia puts the leader in a
more dominant position than the members, who act
as a relay station. According to the Ministry of
Communications and Informatics Regulation No.
43/PER/M/Kominfo/10 of 2009, the leader network
supplies up to 90% of broadcast duration per day.
Therefore, the author focuses on the leader
networks, because they are potentially dominating.
Dominance is an extreme inequality in the
distribution of social power (Pansardi, 2013).
Domination harms the public because the interests
of the majority of society will be marginalized and
conflict increase. Domination can eliminate
society's cultural existence, and dominance will
benefit only a small part of the society, while most
elements others will lose.

In reviewing substantial TV stations, the author uses
data on broadcasting permits issued by Kominfo.
The author also conducted cross-checking through
interviews with sources from the Indonesian
Broadcasting Commission (KPI), the institution that
oversees TV broadcasting.

LITERATURE REVIEW

Television Broadcasting License

Discussions of the broadcasting TV license can be
divided into two groups, namely the public model
and the private m()d Public model groups argue
that radio waves are a limited natural resource and
must be owned by the public. The public may grant




limited rights to certain broadcasters to use them
(Corbett, 1996), but the interests of broadcasters
must be subordinated to the public interest. The
users are selected from persons who have
professional skills (Dominic, 2001). The state as the
representative of the frequency owner has to manage
democratically and decide who will use the radio
frequency (Masduki, 2006). If the broadcaster is
deemed to fail to use it professionally, the radio
frequency must be returned to the state (Sudibyo,
2004).

The sec:() group argues that radio frequencies can
become private property, through a process of
market transactions. Broadcasters have no
obligation to the public, except for profit. The
government acts as an arbitrator among the many
parts whic&ompete for these valuable and scarce
resources (Corbett, 1996). The market will select the
broadcaster's ability to manage frequencies.
Indonesia tends to apply the first paradigm, but it is
inconsistent with the issue (iccusiug. Based on the
regulation, the government has the right to grant and
revoke the license, but broadcasters often transfer
their rights to others by trading the shares of
companies that are entitled to manage the
frequencies (Sudibyo, 2004). The government tends
only to approve the process of moving stocks. Many
cases can be given as examples. For example, the
sale of shares in Global TV from the owner to the
MNC Group; sales of TPI by the owner to Harry
Tanoesudibyo; TV7 sales from KKG to CTCorp,
and many cases of local TV acquisition by national
TV stations (Sudibyo, 2004; Sudibyo and Patria,
2013; Harianto, 2014).

Politics and Business Broadcasting Television
Setting up a TV broadcasting company needs
significant investment, so it is no surprise that
entrepreneurs who enter the TV industry are large
investors. Because it requires alot of investment, TV
companies commercialize to earn an aggressive
income (Popoola, 2004). One of the efforts typically
made is to approach the center of power. As a result,
the media is no longer a mediator of stakeholders,
but rather a player who contributes to creating
opinions and championing his agenda (McCombs,
2004). This situation encourages a symbiotic
meeting between media, capital, and political power
(Sudibyo, 2004). Political elites use the media to
gain public support through the molding of public
opinion, while the TV companies gain capital and
regulatory support from the center of power.
Although TV operating costs are tremendous, the
money that circulates in this business is not small.
The amount of advertising spending becomes an
exciting reason to set up a TV station. In Indonesia,
the advertising budget tends to increase from year to
year, and TV gets a share of this which is above 65%
on average, and in 2016 this reached almost 67%
(Rianto and Poerwaningtias, 2013). Advertisers

Network Intelligence Studies
Volume VI, Issue 11 (1/2018)

choose TV stations that have a significant audience
share to advertise. The larger the audience, the more
interested the advertiser. This principle means TV
owners strive to acquire many viewers. In addition
to creating exciting programs, they form a broadcast
networking in collaboration with other local TV
stations, so that messages can be disseminated to a
broader audience.

TV broadcast coverage provides benefits for media
owners in various senses, especially in business and
politics. In addition to attracting more advertisers,
media owners can promote themselves quickly and
widely. The situation is favorable for TV
broadcasters to build their image and political
support and so to ease themselves into the power
circle. Although TV has rivals in social media, it is
still able to have an active social and political
influence in the community. Media TV is influential
in the field of social politics in society (Perez-Linan,
2002). TV stations can foster political awareness
(Bhatti, Ali and Hassan, 2016), shaping and
changing political behavior (Gautam, 2015). Several
studies have proven that TV is influential in
achieving political change in various countries
(Enrique, 1993; Sakr, 2012; Mishra, 2016).

In the context of an online media presence, people
still place the TV in an important position. TV
broadcasts involve audio, visual, and moving
elements to attract the attention of the public. TV is
always a source of entertainment, information, and
education (Mehraj, Bhat, and Mehraj, 2014). For the
community, TV functions as a medium to break
away from daily routines (Shade, Kornfield, and
Oliver, 2015); to develop hidden talents and to
provide stress management tools (Gurleen and
Sukhmani, 2011); to escape from social interaction,
EAd companionship (Balc and Ayhan, 2015); it
cultivates a desire for fame among the viewers (Rui
and Stefanone, 2016); and provides identification
and social interaction (Brown et al., 2012), and so
on. Therefore, despite rivalry from online media, TV
remains irreplaceable.

RESULTS

Main TV Broadcasters in Indonesia

Based on government data, in Indonesia there are 14
private TV broadcasters broadcasting free to airin a
wide network, where lhca()ﬂdcalst reaches 22-32
provinces, or 65%-94% of the total territory of
Indonesia. The 14 TV leading stations are from
Jakarta. Interestingly, they consist of 10 “existing™
TV stations and four “not existing” television
stations (Table 1). They are the ones who dominate
the Indonesian audience’s television screens.

Our analysis is that the “existing” TV companies
dominate Indonesia because they had built many
relay stations in the area before the government
adopted the Broadcasting Act. They experienced a




10

Network Intelligence Studies
Volume VI, [ssue 11 (1/2018)

period of freedom of the press in the early reform
era, especially when President Abdulrahman Wahid
dissolved the Department of Information in 1999.
Also, in the period between 1999 and 2002, national
TV advertising grew by an average of 40% per year.
This growth was the highest among Asian countries
(Sudibyo, 2004 ). In the wake of the crisis, national
advertising amounted to Rp3.757 trillion (1998), and
increased rapidly to Rp5.612 trillion in 1999, and
rose again to Rp7.889 trillion (2000). The following
year, it again rose to Rp9.7171 trillion and grew to
Rp13.41 trillion in 2002. In those years many private
TV companies built relay stations in the regions.
The data in Table 1 1s surprising because some TV
stations violate the rules. Kompas TV, R TV, and
iNews which were established after 2002 should not
have more than 75% of the Indonesian provinces. In
the "newcomers"” TV group, only Net TV obeys the
rules. Meanwhile, among the “existing” TV stations,
MNCTYV and RCTI violate the rules. They should be
broadcasting in no more than 90% of the provinces.
Based on ownership data, the 14 substantial TV
stations are owned by only eight companies, namely
the MINC Group, EMTEK, Viva Media Asia,
CTCorp, Media Indonesia, Rajawali Corpora, and
Indigo Multimedia.

Media Nusantara Citra, Thbk (MNC Group)
MNC Group is a holding company owned by Harry
Tanoesudibyo and founded in 1997. This Chinese-
ancestry businessman initially started the business in
1989 through PT. Bhakti Investama, a securities and
investment management company. His business
expanded rapidly by buying shares in various firms,
including Bimantara Citra, the RCTI controlling
company. In 2000, Harry dominated Bimantara
Citra, and he changed the company's name to Global
Mediacom. Harry also acquired the majority of TPI
shares in 2003, by helping to settle the debt of the
TPI owners, in exchange for a conversion of 75% of
TPI shares. The monetary crisis of 1998 prompted
many owners of private TV stations to sell their
shares to pay off their debts. They were in debt to
finance the business of their various companies.
Selling shares in TV companies is the most
profitable way to pay off debt.

Harry also acquired Global TV from the previous
owner, Nasir Tamara and the [IFTTHAR, an Islamic
consortium. Nasir Tamara is a senior journalist, one
of the founders of Republika. After acquiring TPI,
Harry changed its name to MNCTV and altered the
content of the main broadcast to entertainment. He
did the same thing with the Global TV station, which
initially was an educational TV with an Islamic
mission, and became an entertainment TV station.
Harry also established the iNews (Indonesia News)
TV station 1@008. The station was renamed several
times; the Sun TV (2008-2011), the Sindo TV
(2011-2015), and in April 2015, iNews. Harry
established 17 iNews local TV stations all over

Indonesia and collaborated with other local TV, so
the iNews broadcasts can be received in 27
provinces of Indonesia (Kominfo, 2016; KPI,2017).
Based on ownership of TV stations, Harry is the
most important owner of TV stations and controls
the most extensive TV network in Indonesia. The
ownership of RCTI, MNCTV, Global TV, and
iNews mean Harry controls 45% of the national
market share. He also has five cable TVs, namely
Indovision, Sky Vision, Oke Vision, and Top TV
(MNC, 2017). To meet broadcast material needs,
MNC has created five content providers and trading
companies, three advertising companies and one
talent management company. MNC also has dozens
of companies in the fields of radio, services and
commerce, property, print media companies,
licenses, and investments. In 2007, MNC entered the
stock market with the name MNCN, selling 4.125
million shares. The initial share price of MNC was
Rp900 per share, but in 2017 it rose to around
Rp2000 per share (MNC, 2017).

In managing MNC, Harry involves his family. His
daughter, Angela Herliani, was the director of MNC
(MNC, 2017). Liliana Tanaja, Harry's wife, once
served as commissioner, director, and president
director in RCTI, Global Star, and MNC. Harry's
brother, Bambang Rudijanto Tanoesoedibjo, also
held several important positions, in MNC, RCTI,
and Global TV. Therefore, according to the
definition proposed by Lubatkin, Ling, and Schulze
(2007), the MNC group firm may be referred to as a
family enterprise.

Harry owns a TV station not only for economic gain
but also for political reasons. His political activities
became clear in 2011 when he joined the Nasdem
party, but two years later he withdrew and joined the
Hanura party. His wife is also active in the same
faction. In 2014, his political moves became more
carnest when he was nominated as a vice
presidential candidate from the Hanura party, paired
with Wiranto (former Commander of the Indonesian
Armed Forces), although he lost. In 2015 Harry
founded the Perindo (Persatuan Indonesia) political
party.

Harry's political activities had an impact on his TV
media. He often advertises himself, his political
party, and his wife’s activity in all MNC Group
networks. The media has become a political tool to
fight for their interests. Several times the KPI has
issued warning letters, but violations are still
common (Widyatama, 2017b). In addition to
politics, Harry, who graduated in Business and
Administration from Ottawa University, is also
active in several social organizations and sports. He
was a committee member of National Sports of
Indonesia (KONI) in 2003-2007; chairman of tHEE])
Indonesian Futsal Association 2014-2019; and a
member of the Honorary Board of the Amateur
Boxing Association Indonesia between 2012 and




2016. He is also a frequent speaker at seminars and
guest lecturer at various universities.

Elang Mahkota Teknologi (EMTEK)

EMTEK (Elang Mahkota Teknologi) is a company
owned by Eddy Kusnadi Sariatmadja (born in 1963)
founded in 1983 with his brother Fofo Sariatmadja,
and his younger brother, Darwin Wahyu
Sariatmadja. Eddy is a businessman from Surabaya,
East Java who started his business in the field of
computers. Initially, EMTEK was named Elang
Mahkota Komputer in line with its business activity,
but in 1997 Eddy changed the name to Elang
Mahkota Teknologi, with the same acronym;
EMTEK.

Eddy started in the TV business through PT.
Abhimata Mediatama in 2001, buying a 17% share
in PT. Surya Citra Media (SCM), which controls
SCTV. At that time SCTV shareholders were
Cendana family members and cronies, such as
Sudwikatmono  (Socharto's  cousin), Halimah
Bambang  Trihatmodjo  (daughter-in-law  of
Suharto), Peter F. Gontha, Henry Pribadi, and Azis
Mochtar. The Cendana family is named after
Suharto, the 3" President of Indonesia.

Eddy continues to increase his ownership of shares
in SCTV. Currently, he owns 86.26% of SCTV. In
2007 he also established the O Channel and
controlled 99.99% of its shares. In 2011, Eddy's
family acquired 74 .08% of Indosiar's shares. In the
same year, he founded Nextmedia, an online pay-TV
company (EMTEK, 2016). SCTV, Indosiar, and O
Channel (Omni Intivision) are the primary TV
stations of the network, having 28,23 and 5 local TV
stations, respectively (Kominfo, 2016). By 2017,
EMTEK was the second largest TV broadcasting
network owner. To support broadcast material
needs, EMTEK established seven production and
content trading companies to meet internal and
external group needs. Eddy also has businesses in
various fields, including plantations, mining, and
information technology. In running EMTEK, Eddy
involves his son, Alvin W. Sariatmadja, who serves
as EMTEK's president director (EMTEK, 2016).
Unlike Harry Tanoesudibyo, Eddy is not involved in
politics. However, he has many relationships with
national and international political figures, including
the former the US president Barack Obama. Eddy
invited Obama to a private lunch at his house when
Obama visited Indonesia in June 2017.

VIVA Media Asia, Thk

Viva Media Asia, Tbk is a holding company owned
by Aburizal Bakrie (born 1946), an entrepreneur
from Lampung. Aburizal controls 53.69% of Viva
shares through PT. Bakrie Global Ventura (Viva,
2016). The Viva group controls two broadcasting
stations, TV One and ANTV, each broadcasting in
30 provinces (Kominfo, 2016). The Viva group
owns one production house company and controls

Network Intelligence Studies
Volume VI, Issue 11 (1/2018)

90% of the shares in 22 local TV stations (Viva,
2016). Initially, TV One was named Lativi and was
bought from Abdul Latif in 2006. Aburizal altered
the format of Lativi to news, competing with Metro
TV.

Aburizal's parents are traders who sell commodities
through PT. Bakrie & Brothers. Currently, Bakrie
has businesses in various fields, namely TV media,
telecommunications, information, mining,
contracting, and the steel industry. Some of his
companies sell shares in the stock market. In 2006
Aburizal was listed as Forbes' sixth most wealthy
individual in Indonesia, with a net worth of $ 1.2
billion. But in 2012 he was no longer included in the
40 wealthiest people. In conducting business,
Aburizal involves his first son (Anindya Novyan
Bakrie) as president director, and third son (Anindra
Ardiansyah Bakrie) as president.

Since a young age, Aburizal has been active in
various organizations. While studying at Bandung
Institute of Technology, he was active in student
organizations. In the field of business, he is one of
the founders of the Indonesian young entreprencurs’
association. He still active in the Chamber of
Commerce and Industry (KADIN) and has been its
chalirmn At the international level, Aburizal was
former President of the AﬂAN Business Forum (in
1991 and 1995); former President of the ASEAN
Chamber of Commerce & Industry (1996-1998); as
well as a member of Indonesia-Australia Business
Cooperation forum. In sports organizations,
Aburizal was active on the committee of the
badminton association. Following his engineering
background, he is involved in the Indonesian
Engineers Association and has been its chairman.
His integrity and contribution to business, society,
and country has meant Aburizal has received several
awards, both at home and abroad. The Indonesian
government awarded him the Bintang Mahaputera
Adipradana (2011) while Harian Republika made
him Businessman of the Year (1995). Abroad, the
ASEAN Business Forum gave Aburizal the
'ASEAN Business Person of the Year' award (1997),
and the Junior Chamber of Commerce recognized
him as one of the 'The Outstanding Young People of
the World' (1986).

Aburizal has been in politics since 1984. His
p()lilicaceu'eer has developed through the Golkar
party. He was formerly Coordinating Minister for
Economic Affairs (2004-2005) and Coordinating
Minister for PeoplcfffiVelfare (2005-2009). He was
also a member of the People's Consultative
Assembly (MPR) for two periods (1988-1993 and
1993-1998). The Golkar Party has twice put forward
Aburizal as a presidential candidate (2009 and
2014), but he has lost in the early stages of the race.
Aburizal's activities and political orientation
influenced his TV station. News regarding Aburizal
and the Golkar party appeared on TV Ove and
ANTV frequently and extensively. Although the




Network Intelligence Studies
Volume VI, [ssue 11 (1/2018)

KPI has issued several warnings, violations are still
often encountered (Widyatama, 2017b). Also, the
Viva group’s TV stations often criticize the
government. This trend has developed since the
2014 presidential election, where the Great
Indonesia Coalition triumphed over the Red and
White Coalition. Aburizal is one the leaders of the
Red and White coalition. The advertising and
coverage of the Red and White Coalition figure
frequently in Viva Asia Media's television network
(Ardiyanti, 2014).

CTCorp (Chaerul Tanjung Corpora)

CTCorp is a company owned by Chaerul Tanjung
(CT), a dentist and successful businessman from
Jakarta who graduated from the University of
Indonesia. Born June 16, 1962, he started his career
in business in 1987 by establishing a shoe factory. In
2017 his business expanded into various sectors,
including banking & financial services, online
media, entertainment centers, services & trade,
insurance, tourism, food & beverages, fashion,
estates, and hotels.

In the TV business, CT initially owned Trans TV
which was founded in 2001. In 2006 he bought a
55% share in TV7 from the Kompas Gramedia
Group (KKG), took control of TV7 and changed its
name to Trans 7 (Harianto, 2014). TV 7 itself was
initially founded and owned by Sukoyo but sold to
Jakob QOetama, a veteran press entrepreneur from
KKG. CTCorp uses the Trans TV network to
develop Trans 7, so it has 32 local TV station
subsidiaries in 30 provinces. Together with Ishadi
SK (former director of the state-owned public TV,
TVRI), CT successfully achieved a break-even point
for Trans TV only two years after it was founded
(Okky, 2008). Trans TV itself has 32 subsidiary TV
stations spread over 29 provinces. Trans TV and
Trans 7 focus on entertainment within the same
market segment. CTCorp also owns a subscription
TV company and provides CNN Indonesia with
news content.

Although not active in politics, CT joined the
political elite of Indonesia as Minister for Economic
Coordination (2014). CT’s brilliant mind in the field
of entrepreneurship meant CT was appointed as a
professor at Airlangga University in 2015.

The Kompas-Gramedia Group (KKG)

KKG is owned by Jakob Utama (born 1931), a
veteran journalist who has worked unceasingly in
journalism since 1956. KKG 68 print media and
28 websites. Kompas daily is one of the largest KKG
owned newspapers in Indonesia (Widyatama,
2017a). In addition to having print media, KKG has
businesses in radio, hotels, public relations and other
companies (Lim, 2011).

After selling TV7 shares to CT, in 2011 the KKG's
officials wanted to set up a TV station again. They
then established PT. Cipta Megaswara Televisi, a

content provider company, under the name of
Kompas TV. Based on the experience of managing
TV7, KKG has been able to develop Kompas TV
better. The company is working with local TV
stations in 23 provinces to build a network using call
sign Kompas TV (KPI, 2017). As much as 70% of
the contents of Kompas TV is news and 30% other
educational and entertainment material.

Jakob Oetama and KKG keep their distance from
politics. Jakob Oetama spends more time in
journalism. He received a Dr. (HC) degree from
Gadjah Mada University in communications. He
also won the Mahaputra Utama Star from the
Indonesian government in 1973, for his dedication
to journalism.

Media Group

Media Indonesia Group was founded and owned by
Surya Paloh (born July 16, 1951), a print press
businessman from Aceh. Surya entered the press
industry in 1986. He is one of the pioneers of press
freedom, the owner of Media Indonesia newspaper,
which is the fifth largest in Indonesia. Surya Paloh
also owns Lampung Post and Burneo Post (Lim,
2011), and since 2000, Metro TV.

Before entering journalism, Surya worked
alternately in business, including being a distributor
of Ford cars and Volkswagen (1973), hospitality
(1975), and then trade. In 1986, Surya established
Prioritas, a daily newspaper. He succeeded, but his
newspaper did not survive long. The government
revoked its license due to the accusation of violating
the journalistic code of ethics. Nevertheless, he did
not despair, and in 1989 founded Media Indonesia
with T. Yously Syah and, collaborating with several
publishers, implements his successful method of
managing Prioritas. At the beginning of the reform
era, Surya established Metro TV as a news TV
station that broadcast nationally 24 hours per day,
supported by fully digital technology.

Beyond his journalism business, since a young age,
Surya has been active in  social-political
organizations and become one of the most
influential social-political figures in Indonesia. As
the son of a soldier, Surya established the
association of children of ABRI (PP-ABRI) in
Medan. He also pioneered the founding of a similar
organization at the national level in 1978, where it
was named “Forum Komunikasi Putra-Putri
Purnawirawan Indonesia/FKPPI”. In politics, Surya
was initially active as Golkar party manager, but in
2011 he established the National Democratic Party.
In 2003, while active in Golkar, Surya took part in
the presidential candidate's convention but failed at
an carly stage. The defeat of Golkar in the 2004
elections caused the party to break up. Some of its
leaders set up separate political parties. In 2010
Surya invited dozens of national figures to form a
social organization called ‘Nasional Demokrat.” The
organizational logo is similar to the Metro TV logo.




Surya brought the organization up quickly, using the
slogan ‘Indonesia restoration,” thus making
‘National Demokrat’ very popular. He has used his
television station to promote the organization. A
year later, the organization transformed into a
political party, under the name of ‘Partai
Nasdem/National Demokrat,” where Surya became
chairman of the house of councilors, and in 2013,
chairman of the party.

Surya Paloh's activities in politics significantly
affected Metro TV. The TV stations often broadcast
advertisements and Golkar party activities when
Surya was active in Golkar. Metro has also carried
much advertising from Nasdem, and reported on its
activities, both before and after the party was
formed. During the 2014 presidential election, Surya
and the Great Indonesia Coalition won the race,
making Joko Widodo President of Indonesia.
Currently, Metro TV tends to be a media supporting
the government (Ardiyanti, 2014).

Rajawali Corpora

The next TV broadcasting company that dominates
the Indonesian sky is R TV. The TV station was
founded in 2009 and owned by Sofia Koswara, a
furniture and handicraft entrepreneur through PT.
Metropolitan Televisindo. R TV grew fast because
within a year and a half it was able to build a network
in 26 cities in 15 provinces. Initially, RTV was
named B Channel, but it was renamed RTV in 2014
after Peter Sondakh bought the majority share
through Rajawali Corpora. Peter Sondakh is a
business leader and partner of Bambang
Trihatmodjo wha)undcd RCTI (Ariyani and Evan,
2014). Rajawali Corp is a holding company that has
many businesses, including media,
telecommunications, advertising, plantation,
property, mining, transportation, natural resources,
and infrastructure. Experience in RCTI allowed
Peter Sondakh to develop RTV quickly successfully,
and in 2017 R TV had a broadcast network in 28
provinces (KPI, 2017).

Indigo Multimedia

The next TV company that dominates Indonesia is
Net TV which was established in 2012 and is owned
by PT. Indika Multimedia. The company was
founded by Wishnutama Kusubandio and Agus
Lasmono. In 2006-2008, Wishnutama was President
Director of Trans 7, while Agus is the owner and
director of Indika Group, a holding company with
businesses in energy and resources. Agus is not a
new player in the TV industry because he has served
as a commissioner in SCTV (SCM, 2012). He is the
son of Sudwikatmono (former owner of SCTV), so
Agus is a relative of the Cendana family. Net TV
uses the Spacetoon terrestrial network owned by
Sukoyo, one of TV7's founders. Indika Group
bought 95% of Spacetoon shares and changed its
name to the Net TV. As a network partner, Net TV

Network Intelligence Studies
Volume VI, Issue 11 (1/2018)

has 26 local television members in 22 provinces
(Kominfo, 2016).

CONCLUSION

Of the 763 private TV stations broadcasting free to
air, there are only 14 substantial TV stations in
Indonesia. All substantial TV stations are owned by
strong investors. Thanks to their significant capital,
they can build networks and broadcast in the
regions. They have expanded their)ﬂdcelsls in
several ways, namely acquisitions, joint ventures,
and investments, as well as other strategic
partnerships. These methods can make the company
powerful, but potentially dominating. The
government should police the restrictions strictly
because if left unchecked, these companies tend to
dominate and cause a negative impact on society.
All TV stations that can become a leading network
are TV companies from Jakarta. Therefore, this
situation is no different than before the government
imple mented Broadcasting Act No. 32 of 2002 when
TV stations from Jakarta dominated the broadcast
content even more. No local TV company has been
able to build the kind of networked broadcasts
created by the 14 television parcels discussed in this
article.

The activities and political orientations of the
owners affect their TV broadcasts. They tend to use
their media to support their own political goals.
Finally, TV stations become a tool for owners to
fight for their interests so that it becomes a partisan
media and does not fulfill its ideal function as a
forum to bring together all stakeholders. Most
network broadcasting stations have obeyed
broadcast coverage restrictions, but some private TV
owners ignore these regulations. Ironically, the
Indonesian Broadcasting Commission (KPI) has not
issued any sanction for violation.

REFERENCE

[1] Ardiyanti, H. (2014). Keberpihakan televisi pada
pemilu presiden 2014, [Partisan tele vision in the
2014 tresidential election]. Jurnal Info Singkat,
VI(10), 14-20.

[2] Ariyani, R. R. and Evan (2014). Bikin RTV,
bisnis Peter Sondakh kian menggurita.
[Establishing RTV, Peter Sondakh's business is
growing]. Tempo.Co Bisnis, 1. Available at:
http:/farchive.is/DQOCh.

[3] Balel, $., & Ayhan, B. (2015). Patterns of
television viewing behavior in Kyrgyzstan: A
perspective of uses and gratifications. Journal of
Social Sciences of the Turkish World, 75, 275-
312

[4] Baumann, S., & Hasenpusch, T. C. (2016).
Multi-platform television and business models:




Network Intelligence Studies
Volume VI, [ssue 11 (1/2018)

A Babylonian clutter of definitions and concepts.
Westminster Papers in Communication and
Culture, 11(1),85-102.

[5] Bhatti, A. A., Ali, H., & Hassan, A. (2016). The
role of electronic media in political awareness
among youth of district Okara in Pakistan.
International Journal for Social Studies, 7(3),
539-541.

[6] Brown, D., Lauricella, S., Douai, A., & Zaidi, A.
(2012). Consuming television crime drama: A
uses and gratifications approach. American
Communication Journal, 14(1), 47-60.

[7] Corbett, K. (1996). The Rise of private property
rights in the broadcast spectrum. Duke Law
Journal, 46, 611-651.

[8] Dominic, Y. R. (2001). Broadcasting, Cable,
and the internet and beyond, an introduction to
the modern  electronic  media. Singapore:
MeGraw-Hill Book & Co.

[9] EMTEK. (2016). Boundless possibilities ahead.
Jakarta.

[10] Enrique, Z.-P. (1993). The Argentina case:
television in the 1989 presidential election. In S.
Thomas E (Ed.), Television, politics, and the
transition to democracy in Latin America (pp.
55-80). Washington DC: The Woodrow Wilson
Center Press.

[11] Gautam. (2015). Effects of news talk shows in
voting  behavior. Journal of  Mass
Communication & Journalism, 5(6),5-7.

[12] Grace Swestin. (2008). When media and
politics collide: the involvement of Indonesian
media practitioners in politics in the wake of
democracy. Scriptura, 2(2), 106—-116.

[13] Gurleen,E. K., & Sukhmani,D. (2011). A study
of TV viewership patterns among youngsters in
northern India. Internarional  Jouwrnal of
Multidisciplinary Research, 1(5), 141-160.

[14] Harianto, R. (2014). Realitas TV lokal dan
celah hukum: studi kasus kerjasama Kompas TV
dan BCTV Surabaya. [Local TV reality and legal
loophole: case study of cooperation of Kompas
TV and BCTV Surabaya). Jurnal Komunikasi
Islam, 4(1), 84-102.

[15] Kominfo. (2016). Daftar Stasiun Televisi di
Indonesia [The list of TV station in Indonesia]
(1st ed.). Jakarta: Kementerian Komunikasi dan
Informasi.

[16] KPIL (2017). Sistem siaran jaringan di
Indonesia. [Broadcasting TV network system n
Indonesia] . Jakarta: Kominfo.

[17] Lim, M. (2011). @ Crossroads:
democratization & corporatization of media in
Indonesia. Participatory Media Lab & Ford
Foundation.

[18] Lubatkin, M. H., Ling, Y., & Schulze, W. S.
(2007). An organizational justice-based view of
self-control and agency costs in family firms.
Journal of Management Studies,44(6), 955-971.

[19] Marketline. (2017). Broadcasting & cable TV

in Indonesia. Marketline. London: MarketLine.

[20] Masduki. (2006). Kontroversi regulasi
penyiaran di Indonesia[The Controversy of
Indonesia’s Broadcasting). Jurnal Komunikasi,
1(1),53-64.

[21] McCombs, M. (2004). Setting the agenda, the
mass media, and the public opinion. Cambridge,
UK: Polity Press.

[22] Mehraj, H. K., Bhat, A. N., & Mehraj, H. R.
(2014). Impacts of media on society: A
sociological perspective. International Journal
of Humanities and Social Science Invention
ISSN, 3(6), 56—64.

[23] Mishra, A. K. (2016). Economic and business
television channels in India and their role in
propagating the contents for the common man.
Online Journal of Multidisciplinary Research
(OJMR), 2(3), 32-44.

[24] MINC. (2017). King of prime time, annual
report. Jakarta.

[25] OECD. (2013). Competition issues in television
and broadcasting. London: Organisation for
Economic Co-operation and Development.

[26] Okky, I. F. N. (2008). Deskripsi kebijakan dan
proses produksi tayangan di Trans TV dan Trans
7 pasca integrasi horizontal dibawah Trans
Corpora. [The Description of policy and
production process on Trans TV and Trans 7,
post horizontal integration under Trans
Corpora]. Universitas Indonesia.

[27] Pansardi, P. (2013). A non-normative theory of
power and domination. Critical Review of
International Social and Political Philosophy,
16(5), 614-633.

[28] Perez-Linan, A. (2002). Television news and
political partisanship in Latin America. Political
Research Quarterly, 55(3), 571-588.

[29] Popoola, I. §. (2004). Broadcast media and the
new revenue generation drive: A threat to human
rights. International Journal of Communication,
(1), 135-144.

[30] PWC. (2016). China entertainment and media
outlook 2016-2020. New York:
PricewaterhouseCoopers

[31] Rianto, P., & Poerwaningtias, 1. (2013). TV
publik dan lokalitas budaya: urgensinya di
tengah dominasi TV swasta Jakarta. Jurnal
Komunikasi, 7(2), 163-176.

[32] Rui, I. R., & Stefanone, M. A. (2016). The
desire for fame: an extension of uses and
gratifications theory. Communication Studies,
67(4),399-418.

[33] Sakr, N. (2012). Social media, television talk
shows, and political change in Egypt. Television
& New Media, 14(4), 322-337.

[34] SCM. (2012). SCM annual report exciting
Future.  Jakarta:  Surya Citra  Media.
https://doi.org/10.1002/bies.201100130

[35] Shade, D. D., Kornfield, §., & Oliver, M. B.
(2015). The uses and gratifications of media




migration:  investigating  the  activities,
motivations, and predictors of migration
behaviors  originating  in  entertainment
television. Journal of Broadcasting & Electronic
Media, 59(2),318-341.

[36] Sudibyo, A. (2004). Ekonomi politik media
penyiaran [Politic-economy of broadcasting
media] (1st ed.). Yogyakarta: LKiS Pelangi
Aksara.

[37] Sudibyo, A., & Patria, N. (2013). The television
industry in post-authoritarian Indonesia. Journal
of Contemporary Asia, 43(2),257-275.

[38] Viva. (2016). Convergence for growth. Jakarta:
Viva

[39] Widyatama, R. (2017a). A comparison of the

Network Intelligence Studies
Volume VI, Issue 11 (1/2018)

television broadcasting business in the United
States of America and Indonesia. International
Journal of Social Science and Economic
Research, 2(10), 5604-5622.

[40] Widyatama, R. (2017b). Capitalism vs.
business ethics in Indonesia’s television

Broadcasting. SEA-Practical Application of

Science, VI(16), 27-35.

[41] Woods & Poole Economics. (2015). Local
broadcasting: An engine for economic growth.
Washington DC.




16

Network Intelligence Studies
Volume VI, [ssue 11 (1/2018)

Table No. 1
The 14 Biggest TV Broadcasters in Indonesia (2017)

No Number of
Name of TV Broadcaster Established Prqvmces' C()‘vcmgc The Owner
on of broadcasting &
percentage

1. | MNCTV (previously/TPI) * 1991 32 (94.11%) MNC

2. | RCTI* 1989 31(91.17%) MNC

3. | ANTV * 1993 30 (88.23%) Viva Media Asia
4. | Trans 7 (previously TV7) * 2001 30 (88.23%) CT Corp

5. | TV One (previously Lativi) * 2002 30 (88.23%) Viva Media Asia
6. | Global TV * 1998 29 (85.29%) MNC

7. | MetroTV * 1999 20 (85.29%) Media Indonesia
8. | Trans TV * 2001 29 (85.29%) CT Corp

9. | Kompas TV 2011 29 (85.29%) KKG

10. | SCTV * 1990 28 (82.35%) EMTEK

11. | RTV (previously B Channel) 2009 28 (82.35%) Rajawali Corpora
12, | iNews (previously SunTV/Sindo TV) 2007 27 (79.41%) MNC

13. | Indosiar * 1995 23 (67.64%) EMTEK

14. | NET TV (previously Spacetoon) 2013 22 (64.70%) Indigo Multimedia

* existing TV station. Source: Author’s calculations, based on Kominfo data 2016




HASIL CEK_JURNALS

ORIGINALITY REPORT

5 3 o} o}

SIMILARITY INDEX INTERNET SOURCES PUBLICATIONS STUDENT PAPERS

PRIMARY SOURCES

.

Submitted to Hellenic Open University

Student Paper

T

o

journals.ut.ac.ir

Internet Source

(K

e

ojbe.steconomiceuoradea.ro

Internet Source

T

Submitted to University of Newcastle upon <1 o
Tyne
Student Paper
-digital.or
%tFe)rnet g}urce g <1 %
n www.rachmatkriyantono.lecture.ub.ac.id <1
Internet Source %
mospace.umsystem.edu
InternetF;ource y <1 %
wikizero.com
B Internet Source <1 %
n Badri Munir Sukoco, Juliani Dyah Trisnawati, 1
<l%

Ishadi Sk, Maurice Lyver. "The orchestration



of intangible resources in post-merger and
acquisition: A case study of Trans7 in
Indonesia", Cogent Business & Management,
2022

Publication

Faris Al-Fadhat. "The Rise of International <1 y
Capital", Springer Science and Business Media ’
LLC, 2019
Publication

Masduki. "Public Service Broadcasting and <'I o
Post-Authoritarian Indonesia", Springer ’
Science and Business Media LLC, 2020
Publication
cipg.or.id

IntgngetSource <1 %
ereport.ipb.ac.id

InternFe)tSourcep <1 %

Shiraishi Takashi. "Politics in Indonesia: <1 o

Current State and Future Outlook", Asia-
Pacific Review, 2005

Publication

Exclude quotes On Exclude matches Off

Exclude bibliography On



