
Oradea Journal of Business and Economics, Volume III Issue 1 
Published on March  2018 

 

66 

THE TELEVISION BUSINESS IN INDONESIA: A COMPARATIVE STUDY OF THE OLD 
REGIME, THE NEW ORDER, AND THE REFORM ERA  
 
Rendra Widyatama 
Károly Ihrig Doctoral School of Management and Business, University of Debrecen, 
Debrecen, Hungary, and Communication Department, Faculty of Literature, Culture, and 
Communication, University of Ahmad Dahlan, Yogyakarta, Indonesia 
rendrawidyatama@gmail.com   
 
 

Abstract: This article compares the television industry in Indonesia during the reign of the 
Old Order, the New Order, and the Reform Era. A full review of television broadcasting in all 
eras is still rarely carried out by Indonesian researchers. The author uses qualitative 
research methods in the form of comparative studies and library studies based on secondary 
data. In this comparison, the author focuses on eleven aspects of the problem, namely; the 
system of broadcasting, ownership, the form of broadcasting institutions, objectives, 
funding, broadcast coverage, control, and supervision, licensing, press freedom, media 
content trends, and society in relation to the television industry. The author found that 
although since independence Indonesia has been based on Pancasila democracy, in every 
era of government there have been differences in TV broadcasting arrangements. The Old 
Order period was more dominated by the role of government. This situation continued during 
the first 20 years of the New Order government, but in the last ten years of the New Order, 
the private sector dominated the TV industry. This dominance has continued into the reform 
era and treats society as a market and a political object. During all periods, it is the 
government which determines to license, and the implementation of the Broadcasting Act is 
not strictly enforced. A less strict attitude in the implementation of the Broadcasting Act 
indicates that the country is flexible and endeavours to find ways to compromise with 
stakeholders. 
 
 
Keywords: System broadcasting, Television broadcasting ownership, Decentralism, 
Broadcasting purpose, Funding of broadcasting 
 
JEL Classification: K20, N00, P50 
 
 
1. Introduction  
Television has a very important strategic position in the community. In many countries, 
television is capable of generating substantial revenue for the state. As of 2015 the Chinese 
TV industry generates revenues of US$ 17.55 billion (PWC, 2016), in India the figure is US$ 
22.1 billion (Global Forum on Competition, 2013), while in the United States it earns US$ 
1.19 trillion and occupies the most prominent position worldwide (Woods & Poole 
Economics, 2015). In Indonesia, the TV industry earned US $ 5.4 billion and has recently 
increased by 11% to US$ 6 billion (Marketline, 2017).  
The television industry also opens up millions of jobs. In the U.S.A, the television industry 
absorbed 1.47 million workers (Woods & Poole Economics, 2015). In India, in 2016-2017 
1.38 million people were employed (MIB, 2017), while in 2016, China's film and TV industry 
provided work for 1.1 million employees, of which 79% were in the television industry 
(Oxford Economics, 2016). In Indonesia, the number of workers absorbed in 2002-2006 was 
142,227 (Pangestu, 2008). The number rose rapidly to 647,937 in 2010 (BPS, 2010).  
The television business is part of the press system. Television broadcasting institutions do 
not work independently but are influenced by, and influence, different social systems and are 

mailto:rendrawidyatama@gmail.com


Oradea Journal of Business and Economics, Volume III Issue 1 
 Published on March 2018 

 

67 

determined by the political philosophy and policy of the government in which the media 
operate (Fischer, 1976). Even though they may be in the same democratic system, the 
regulation of the TV industry may vary from government to government because they have 
different interests in TV. 
In Indonesia, every period of government has implemented regulations differently, albeit 
based on the same political system, i.e., Pancasila democracy. Pancasila democracy is a 
democracy based on the principle of consensus and community self-help. Society combines 
the universal aspirations of democracy with the ideals of Indonesian life inspired by the spirit 
of kinship, so there is no majority or minority domination. Based on the above description, 
the author raises the interesting question, what have been the differences in the TV industry 
during the various regimes in Indonesia? 
Investigating Indonesia's broadcasting TV industry is interesting, for two main reasons. 
Firstly, there have not been many Indonesian researchers who have thoroughly explained 
the TV broadcasting industry by comparing each period of government. The literature on this 
subject is sketchy, so to understand the topic we need to read many studies. Secondly, 
information on the issue can illustrate the nature of the pattern of relationships between 
government and the private sector in the TV broadcasting industry. 
 
 
2. Methodology 
In this research, the author has a specific purpose of describing the Indonesian television 
business during the period of government between the Old Order, the New Order, and the 
Reform Era through comparative and literature studies. There are three stages to achieve 
the purpose of the study. The first stage is to collect all relevant literature as data sources in 
the form of documents related to TV business from an economic perspective. Documents 
related to this issue are not have enough attention from Indonesian researchers. Literature 
about TV more reveals the influence of TV on the aspects of the theory of uses and 
gratification and its impact on society. 
The second stage is to devise the aspects used to study the research problem. The author 
uses 11 points were highlighted; namely, the broadcasting system, broadcasting ownership, 
the institutional categories of broadcasting, the purposes, the funding, broadcasting 
coverage, control and supervision, licensing authority, the freedom of the press, the trends 
of media content, and the position of viewers. The third stage is to analyze the television 
business in each period of government. The last step is to formulate conclusions and write a 
scientific article. 
 
 
3. Discussion 
Since independence in 1945, Indonesia has had three periods of government, namely the 
Old Order, the New Order, and the Reform Era. The Old Order was under the leadership of 
President Soekarno (1945 to 1968). After Soekarno fell from power, the New Order begins, 
lasting until 1998, with Soeharto as president. The New Order fell following a severe 
monetary crisis which developed into political unrest with demands for reform. The 
successor of the New Order is often referred to as the Reform Era. 
 
3.1. The Television Industry in the Old Order  
Television broadcasting was present in Indonesia in 1962 when the Old Order came to 
power. In this period, Soekarno initiated the establishment of a TV broadcasting station, 
named Televisi Republik Indonesia (TVRI). Initially, the goal of TVRI was to cover the sports 
of the IV Asian Games in Jakarta, enhancing Indonesia's image internationally (Alimuddin, 
2017). TVRI became the personal interest of Soekarno.  



Oradea Journal of Business and Economics, Volume III Issue 1 
Published on March  2018 

 

68 

The Old Order established TVRI as the only TV station in Indonesia, and it declared this in 
Presidential Decree 215/1963 and used TVRI as a political medium. Article 4 of the 
Presidential Decree proclaimed that TVRI was an instrument of public relations in the 
implementation of mental/spiritual and physical development of the nation and state, 
especially in the formation of the Indonesian socialist human being. To ensure the 
achievement of these goals, TVRI was directly managed by the president and directors, 
assisted by specific officials for TVRI affairs.  
As a state-owned channel, TVRI received a budget from the government, but the funding 
was not sufficient to finance TVRI operations, so the government allowed it to accept 
advertising. Article 8 of Presidential Decree 215/1963 named three sources of funding for 
TVRI, namely government subsidies, compulsory contributions from owners of television 
receivers, and revenue proceeds from TVRI activities, including advertising. Furthermore, 
the Old Order issued a presidential decree (No. 218 of 1963) including a requirement for the 
public to pay a license fee. 
In 1964, the government pioneered the construction of seven public TV stations in the 
regions. All regional TV stations were relay stations but could produce their programming 
based on the central TVRI platform. The government-controlled broadcasting. Hence the 
television stations did not have much freedom, particularly after the government 
implemented a ‘guided democracy’ on July 1st, 1959. The content of television broadcasts 
was more oriented to the elites, especially the president. Society was more a political target 
(Panjaitan, 2006). 
 
3.2. Television Industry in the New Order  
The New Order lasted from 1966 to 1998, led by President Soeharto. In the first 23 years of 
the New Order, TVRI was still the only TV station in Indonesia. The granting of five private 
TV station licenses occurred in the last nine years of the New Order. Soeharto regarded TV 
as a highly strategic political medium for gaining public support, in addition to preserving the 
nation's ideology and reinforcing the concept of pluralistic Indonesian society. Formally, the 
government set three purposes for TVRI, namely promoting national unity, promoting 
domestic stability, and promoting political stability (Panjaitan, 2006).  
On July 8

th
, 1976, the government bought the Palapa satellite to realize the vision of building 

community unity. Indonesia was the third nation after Canada and Russia to use domestic 
satellites for broadcast TV. Despite purchasing the spacecraft, the government continued to 
build gradually from 7 regional TVRI stations during the Old Order to 29 stations and 395 
terrestrial network transmission stations scattered throughout Indonesia. But unfortunately, 
the broadcasting system was centralized and controlled from Jakarta. The New Order 
carried out strict supervision and censorship of the press.  
In the New Order period, the government continued to subsidize TVRI, while permitting the 
company to accept TV advertising to cover the shortfall. However, from April 1

st
, 1981, the 

government banned TVRI from receiving advertisements, although advertising revenue 
accounted for 51% of TVRI's budget (Armando, 2011). The prohibition of advertising makes 
TVRI funds drastically decreased. This situation caused TVRI to begin to lose its audience 
because it could not produce attractive programs to compete with private TV. In support of 
TVRI funds, in 1990 the government issued presidential decree No. 40, ordering society to 
pay license fees as in the Old Order, but this policy was opposed by the community at large. 
Hence the policy was failing.  
In the 1980s, the Indonesian economy grew remarkably, boosting the middle class. They 
began to watch international TV shows via satellite antennas instead of watching 
monotonous TVRI broadcasts (Sen and Hill, 2006). Through a parabolic antenna, people 
could watch 6-20 international outstations. To control parabolic ownership, the Minister of 
Information issued the open sky policy.  



Oradea Journal of Business and Economics, Volume III Issue 1 
 Published on March 2018 

 

69 

The increasing tendency to watch overseas TV was captured as a business opportunity by 
businessmen applying for a TV broadcasting license to keep people watching Indonesian TV 
broadcasts. Interestingly, the proposal was approved, and in 1987 the government issued 
decree no. 190A/KEP/MENPEN 1987, stating that TVRI had the right to carry public 
broadcasting (SSU) and limited broadcasting channels (SST). In SSU, people can catch TV 
signals without specific devices, while to watch SST special tools must be used. To organize 
SST, TVRI appointed the other party as the agent, under TVRI control. Advertising was 
allowed in SST, and profits were managed by TVRI to support TVRI operations. Surprisingly, 
the government granted licenses to Soeharto’s family and cronies. 
Rajawali Citra Televisi Indonesia (RCTI) was the first TV station to obtain an SST license. 
RCTI belongs to Bambang Trihatmodjo (second son of Soeharto). The collaboration 
agreement with TVRI began in 1989, for SST broadcasting in Jakarta and surrounding 
areas, with the agreement that 12.5% of the profits would be transferred to TVRI. In the first 
broadcast, RCTI gained 70,000 subscribers and increased by 92.86% in 1990. The success 
of RCTI in Jakarta made Bambang apply for an SST license for the Bandung area. 
Sudwikatmono, Soeharto's cousin, also applied for an SST license through Surya Citra 
Televisi (SCTV) for the Surabaya and Denpasar areas. Sudwikatmono collaborated with 
Henry Pribady, an influential individual in the Sudono Salim Group owned by Liem Sioe 
Liong, a business partner of the Soeharto family. Later, Halimah Trihatmojo (Bambang 
Trihatmodjo's wife), joined as one of SCTV's shareholders. SCTV was targeting the urban 
and upper middle class (Rakhmani, 2013). 
The success of RCTI and SCTV prompted Siti Hardiati Indrarukmana (Mba Tutut), the eldest 
daughter of Soeharto to register Televisi Pendidikan Indonesia (TPI) as a TV channel but in 
an SSU format, and with promised educational programmes as the primary content. To 
realize its activities, Mba Tutut used TVRI facilities for both production and transmission. In 
particular, although SSU rights were only for TVRI, the government approved the TPI 
proposal. Later, TPI was sold to Harry Tanoesudibyo, and the new owner renamed it 
MNCTV and switch to a profit-seeking.  
The license for TPI to broadcast free to air nationally was made by both RCTI and SCTV. In 
1990 the state allowed RCTI and SCTV to be a Broadcast Station for Private Television 
(SPTSU), but the government requested that all stations have their headquarters in Jakarta. 
Finally, RCTI Bandung joined RCTI Jakarta; SCTV Surabaya and SCTV Denpasar merged 
into one company, headquartered in Jakarta. 
Soeharto also gave licenses to his political and business cronies. On January 30

th
, 1999, the 

government issued a permit to ANTV, owned by Aburizal Bakrie in collaboration with Agung 
Laksono. This commercial TV station targeted young people in urban areas (Rakhmani, 
2013). Among his business cronies, Soeharto granted a broadcast license to Lim Sioe 
Liong, to establish Indosiar Visual Mandiri (Indosiar). The company targeted middle and 
upper-class audiences in urban areas. 
In 1997, the New Order published Act no. 24/1997 on broadcasting, to organize the TV 
industry. Article 16 of this Act affirmed the centralized system of TV broadcasting which 
required all TV stations to be in the capital city. According to the Broadcasting Act, there 
were three forms of broadcasting institutions, namely state broadcasting, private TV 
broadcasting, and special broadcasting. State broadcasting was owned and financed by the 
government. Special TV broadcasting included cable TV, subscription TV, closed-circuit TV, 
video-on-demand services; audio text services; videotext services; multimedia information 
service, etc. The share of TV broadcasting ownership by the president’s family and cronies 
meant that commercial TV stations did not function as a media control over the government. 
The New Order had a strong position on the licenses issue, as well as supervising content. 
In practice, the military and other departments often supervised the media, as well. 
 
 



Oradea Journal of Business and Economics, Volume III Issue 1 
Published on March  2018 

 

70 

3.3. Television Business in the Reform Era 
In 1998, the financial crisis hit Asia and affected Indonesia. There was a massive capital 
flight abroad, and the Indonesian exchange rate dropped drastically almost to Rp.16.000 per 
1 USD (Culp, Hane, and Miller, 1999). The economic crisis transformed into political chaos, 
forcing Soeharto to resign from his post (Ho and Yeh, 2014). After the massive protest, 
Soeharto declared his resignation and handed over power to the vice-president, Habibie. 
The new president dubbed his government the Reform Era. 
In the Reform Era, the history of TV broadcasting can be divided into two important stages: 
The Euphoria of Reformation (1998-2002) and the Broadcasting Regulation stage, which 
began in 2002. In the first stage, people gained political freedom, with greater opportunity to 
make mass media products and with the policy of censorship removed. In this era, the 
government awarded five new private TV stations licenses; Metro TV (2000), Trans TV 
(2001), TV 7 (2001), Lativi (2002), and Global TV (1998). All private TV channels which had 
been established before the Act of 32/2002 on Broadcasting are often referred to as 
“Existing Stations/Jakarta TV stations.” 
Metro TV is a commercial TV owned by Surya Paloh, a press businessman, owner of Media 
Group. Trans TV is owned by Chaerul Tanjung, a successful entrepreneur. He also bought 
TV 7 from Jakob Utama, owner of the Kompas Group and changed the name of TV 7 to 
Trans7. The next TV station, Lativi was owned by Abdul Latief, an Indonesian conglomerate 
owner. Later, Abdul Latief sold Lativi to Aburizal Bakrie, the owner of ANTV. Under the new 
owner, Lativi was renamed as TV One, and replaced the main TV program with the news, 
competing with Metro TV. 
Meanwhile, Global TV was given by Habibie to Global Informasi Bermutu (GIB), established 
by several figures from the Indonesian Muslim Intellectuals Association (ICMI) for an Islamic 
mission. The granting of the license appeared to be the president's effort to obtain political 
support from Moslems because of the strong anti-Soeharto sentiment among society. 
Unfortunately, a year after receiving the license, GIB were unable to operate the broadcasts. 
Interestingly, GIB shares were then sold to MNC Group owner, Harry Tanoesudibyo. Later, 
Harry Tanoesudibyo made some changes to Global TV despite violating the rules.  
The broadcasting system in the Euphoria of the Reform era tended to be centralized by the 
owners in Jakarta for their business and political purposes. In this period there were many 
TV channel owners and media workers who become politicians. Hence the media became 
partisan. The viewers were treated as markets and political objects. In this era, censorship 
was removed and control over the media was minimal.  
The Euphoria Reform provoked many complaints, such as the dominance of owners from 
Jakarta who delivered information favouring they’re business and political perspectives 
(Hollander, D'Haenens, and Bardoel, 2009). Regions outside of Jakarta did not receive 
many economic and political benefits. Also, regional culture faded, replaced by the culture of 
Jakarta. This situation prompted a desire for better regulation, so the government issued 
Broadcasting Act No. 32/2002. 
In 2002, the government implemented the Broadcasting Act formally, marking the 
Broadcasting Regulation stage. The principal objective of the Broadcasting Act was to 
create a diversity of ownership and diversity of broadcast content, as well as to foster 
economic potential across Indonesia. Since the enactment of the Broadcasting Act, the 
number of TV stations has increased dramatically to 1,251 across Indonesia (Kominfo, 
2016) that comprise of public TV, private TV, pay TV, and community TV category.  
A large number of local entrepreneurs who interested in the TV business is understandable 
because of the huge national advertising expenditure. Between 1992-1997 advertising 
expenditure continually grew by 23-29%. In 1998 it fell 26.2% due to the monetary crisis but 
later continued to rise again. Between 1998-1999 it increased 40%, from 1999 to 2000 grew 
to 23%, and 2000-2001 rose 25% (Setiyono, 2004). The increase continues until 2017 
(Figure 1). 



Oradea Journal of Business and Economics, Volume III Issue 1 
 Published on March 2018 

 

71 

 

30,025
35,088

41,708
48,585

62,684

74,538

91,052

110,878
116,966

123,875
134,8

145

0

20

40

60

80

100

120

140

160

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017

 
Figure 1: Indonesia advertising expenditure (in Trillions Rupiah) 
Source: Gideon (2018, February); Hendriana (2015); Manan (2013); Manan (2015); Nielsen (2011); 
Setiyono (2004).  

 
The TV firms from Jakarta tend to control up to 98.8% market share, while domestic TVs 
only got a 1.2%. Business competition tends to be an oligopoly (Triwibowo and Dhewanto, 
2015). There were eight firms have controlled broadcasting, namely MNC, Viva Media Asia, 
EMTEK, CT Corp, Indigo Multimedia, KKG, Media Indonesia, and Rajawali Citra (Table 1). 

 
Table 1: The National TV Broadcasting Network  

No Name of TV Broadcaster 
Established 

on 
Coverage of 
broadcasting 

The Owner 

1. MNCTV (previously/TPI 1991 94.11% MNC 

2. RCTI 1989 91.17% MNC 

3. Global TV 1998 85.29% MNC 

4. iNews (previously 
SunTV/Sindo TV) 

2007 
79.41% 

MNC 

5. ANTV 1993 88.23% Viva Media Asia 

6. TV One (previously Lativi) 2002 88.23% Viva Media Asia 

7. SCTV 1990 82.35% EMTEK 

8. Indosiar 1995 67.64% EMTEK 

9. Trans 7 (previously TV7) 2001 88.23% CT Corp 

10. Trans TV 2001 85.29% CT Corp 

11. NET TV (previously 
Spacetoon) 

2013 
64.70% 

Indigo 
Multimedia 

12. Kompas TV  2011 85.29% KKG 

13. Metro TV 1999 85.29% Media Indonesia 

14. 
R TV (previously B Channel)  

2009 
82.35% 

Rajawali 
Corpora 

Source: Author’s calculations, based on Kominfo data, 2016 

 
Based on the rules, the government limited the broadcasting coverage in the local area, 
except through networking. Consequently, the relay stations belonging to national TV had to 



Oradea Journal of Business and Economics, Volume III Issue 1 
Published on March  2018 

 

72 

be separated into different entities from the holding company. In practice, however, the local 
TV stations remained as part of the network. The Broadcasting Act was implemented less 
consistently because the government issued PP 50 of 2005 granting privileges to existing 
TV stations regarding ownership and broadcast coverage. They has broader coverage. 
Hence, the advertiser tends to choose them than local TV station. The average Jakarta TV 
firms receive 67% national advertising expenditure per year (Rianto and Poerwaningtias, 
2013). This situation makes local TV hard to compete because generally, they can only fund 
40% of operational costs (Surokim and Wahyudi, 2013). 
TV broadcasting supervision is conducted by the Indonesia Broadcasting Commission, but 
the issuing of permits is still in the hands of the government whose implementation involves 
many calculations and a great deal of political lobbying. 
Based on the above description, the differences in the television industry in the three 
governance eras in Indonesia can be explained in the following table: 
 
Table 2: The Comparison of Broadcasting Business in The Old Order, New Order, and 
Reform Era of Indonesia 

Category Period of regimes 

Old Order New Order Reform Era 

Broadcasting 
system 

Centralistic, 
monopoly 

Centralistic, nepotism  Decentralism, some nepotism 
but mostly market competition  

Ownership  Public TV: 
State-owned 

Public TV: State-owned 
limitation; Commercial 
TV: Elite and crony 
limitation 

Public TV: State-owned 
limitation; Commercial TV: 
business people; Commercial 
TV: Community-owned  

Institutional 
category of 
broadcasting 

Public TV  Public TV, Commercial 
TV, Subscription TV  

Public TV; Commercial TV; 
Subscription TV; Commercial 
TV 

Purposes  Political 
purposes 
(embedding of 
ideology, 
building political 
support), public 
relations, 
information 
dissemination  

Public TV: embedding of 
ideology, gaining 
political support, 
information 
dissemination; 
Commercial TV & 
Specific TV: profit 
orientation  

Public TV: embedding of 
ideology, building political 
support, information 
dissemination; Commercial TV 
& Subscription TV: profit 
orientation; Community TV: 
Information dissemination, 
communication, & social 
integration 

Funding Government 
subsidies, 
license fees, 
and TV 
advertising 

Public TV: state funding, 
other legal funding;  
Commercial TV & 
subscription TV: TV 
advertising & other legal 
income 

Public TV: State funding & 
other legal income; Commercial 
TV: commercials & other legal 
income; Subscription TV: TV 
Advertising & subscription fees; 
Community TV: community 
license fees & voluntary 
donations 

Coverage  Nationwide  Nationwide  Local coverage and nationwide, 
based on networking  

Control & 
supervision 
 

Government Government  Indonesia Broadcasting 
Commission 

Licensing 
authority  
 

Government  Government  Government  



Oradea Journal of Business and Economics, Volume III Issue 1 
 Published on March 2018 

 

73 

Category Period of regimes 

Old Order New Order Reform Era 

Freedom of 
the press  

Limited 
freedom  

Limited freedom, 
applied revocation of 
license, state 
censorship  

Has freedom, self-censorship, 
in some cases mass pressure 
on journalists  

The trend of 
media 
content  

Mostly 
government, 
political & elite 
activities  

Elites, public figures, 
ceremonies, and press 
releases 

Variety, popular issues, mass 
concerns 

The position 
of viewers  

Viewers as an 
object & 
political 
constituent 

Viewers as a political 
constituent and the 
market 

Viewers as a political 
constituent and the market  

Source:  Author’s own calculations 

 
 
4. Conclusion 
The TV business in all periods of Indonesian regime has a substantial political and economic 
significance. As a business, TV broadcasting began to evolve in the New Order era and 
progressed rapidly in the Reform Era. In these two periods, the private sector puts business 
profit as a priority, but in the Reform period, TV business owners tend to be political players. 
In all eras, the public tends to be just a market. 
In the Old Order, government positions were more dominant, but in the New Order and the 
Reform Era, the government has tended to accommodate the interests of entrepreneurs. 
However, no lunch is free, because the government enjoys the advantages of a media which 
support its power. In other words, businesspeople and the state tend to take advantage of 
each other. In this context, ultimately the public interest goes unnoticed. 
The regulation of the TV industry in all periods has varied, following the political situation at 
that time. There have been similarities in licensing issues. Governments in all periods have 
sought to gain political advantage in the broadcasting system which has developed. All 
Indonesian governments tend to be less assertive in applying broadcasting regulations to all 
stakeholders. They tend to accommodate TV owners and broadcasters.  
Evidence of practical compromises can also be seen in the granting of licenses to private 
parties in the New Order. Although national broadcasting is the preserve of public TV, the 
government allows private TV to broadcast nationwide. In the Reform Era, there have also 
been many practical compromises in the adoption of TV broadcasting regulations. Different 
treatments regarding licensing procedures, shareholding, and broadcast coverage are 
evidence of these accommodative methods. 
A study focusing on TV business in Indonesia from an economic perspective conducted by 
Indonesian researchers and academics is rare. Limited data is a significant obstacle 
because of difficult access to company business. Unfortunately, the government also has 
limited data. The government does not yet have regulations that require all TV broadcasting 
companies to open access data to the public. Public access is still limited to companies 
listed in the stock market, as it is mandatory to make periodic reports. Therefore, business 
data in this study is still limited to companies that go-public. 
 
 
References 
Alimuddin, A. 2017. Growth of the Mass Media Industry in Indonesia, International Journal of 
Business and Management, 1(2), pp. 14–17.  



Oradea Journal of Business and Economics, Volume III Issue 1 
Published on March  2018 

 

74 

Armando, A. 2011. Televisi Jakarta di atas Indonesia: Kisah Kegagalan Sistem Televisi 
Berjaringan Di Indonesia. [Jakarta Television Above Indonesia: The Failure Story of 
Networked Television Systems in Indonesia], 1

st
 st Ed., Yogyakarta: Bentang Pustaka.  

BPS 2010. Penduduk Berumur 15 Tahun Keatas Menurut Kelompok Umur dan Lapangan 
Pekerjaan Utama - Indonesia. [Population Aged 15 Years and Over by Age Group and Main 
Employment Field – Indonesia]. Jakarta: Biro Pusat Statistik. 
Culp, C. L., Hane, S. H., and Miller, M. H. 1999. The Case for an Indonesian Corporate 
Finance. Journal of Applied Corporate Finance, 11(4), pp. 36–43. doi: 10.1002/erv.593 
Fischer, H. D. 1976. A Conceptual Overview of World Journalism, International and 
Intercultural Communication,. 2

nd
 Ed., New York: Hastings House, p. 524. 

Gideon, A. 2018. Belanja Iklan 2017 Mencapai Rp.145 Trilyun, Terbesar Masih Televisi. [Ad 
Spending in 2017 Reaches Rp 145 Trillion, The Biggest Still Television]. Liputan6. Available 
at: http://bisnis.liputan6.com. [2 February 2018]. 
Global Forum on Competition. 2013. Competition Issues in Television and Broadcasting 
1–9. doi:10.1177/152700250200300103 
Hendriana, E. 2015. Ekonomi Kreatif: Kekuatan Indonesia Baru Menuju 2015. [Creative 
Economy: Indonesia's New Strength Towards 2025]. Jakarta: The Republic of Solutions. 
Ho, T.K., and Yeh, K.-C. 2014. The Post-Asean Crisis Drop in Investment: The cases of 
Indonesia, Korea, Malaysia, and Thailand. Contemporary Economic Policy, 32(2), pp. 
618–638.  
Hollander, E., D’Haenens, L., and Bardoel, J. 2009. Television Performance in Indonesia 
2006 Steering Between Politics, Civil Society, and Market, Asian Journal of Communication, 
19(1), pp. 39–58. 
Kominfo 2016. The List of Indonesia TV stations. Jakarta. 
Manan, A. 2013. Potret Pers Jakarta. [Press Portrait of Jakarta]. Jakarta: Aliansi Jurnalis 
Independen. 
Manan, A. 2015. Di Bawah Bayang-Bayang Krisis. [Under the Shadow of Crisis]. Jakarta: 
Aliansi Jurnalis Independen. 
Marketline, 2017. Broadcasting & Cable TV in the United States. Washington DC 
MIB. 2017. Annual Report 1916/17. New Delhi. 
Nielsen. 2011. Belanja Iklan Media Naik 23% [Ad Expenditure increasing 23%]. Nielsen 
Newsletter. 3

rd
 Ed., The Nielsen Company. 

Oxford Economics. 2016. The Economic Contribution of The Film and Television Industries 
in China. Oxford.  
Panjaitan, E. L. 2006. Matinya Rating TV [The end of TV ratings]. Yogyakarta: Yayasan 
Obor Indonesia. 
Porto, M. 2007. ‘TV News and Political Change in Brazil: The impact of Democratization on 
TV Globo’s journalism,’ Journalism, 8(4), pp. 363–384.  
PWC. 2016. China Entertainment and Media Outlook 2016-2020.  
Rakhmani, I. 2013. Regime and Representation: Islam in Indonesian Television, 1962 to 
1998, RIMA: Review of Indonesian and Malaysian Affairs. 
Rianto, P., and Poerwaningtias, I. 2013. ‘TV publik dan lokalitas budaya: Urgensinya di 
tengah dominasi TV swasta Jakarta,’ [Public TV and cultural locality: The urgency in the 
middle of Jakarta's private TV dominance]. Jurnal Komunikasi, 7(2), pp. 163–176.  
Setiyono, B. 2004. Cakap Kecap (1972-2003) [Skilled Word (1972-2003]. 1

st
 Ed., 

Yogyakarta: Galang Press & Indonesian Advertising Agency Association. 
Sen, K., and Hill, D. T. 2006. Media, Culture and Politics in Indonesia. 2

nd
 Ed., Equinox 

Publishing. 
Sudibyo, A., and Patria, N. 2013. ‘The Television Industry in Post-Authoritarian Indonesia,’ 
Journal of Contemporary Asia, 43(2), pp. 257–275. 



Oradea Journal of Business and Economics, Volume III Issue 1 
 Published on March 2018 

 

75 

Surokim and Wahyudi, M. 2013. Televisi Lokal, Strategi Jitu Memenangkan Persaingan & 
Merebut Pemirsa TV pemira TV. [Local Television, Strategy to Win the Competition & Seize 
TV Viewers TV Viewers]. 1st Ed., Bangkalan: UTM Press. 
Triwibowo, E. and Dhewanto, W. 2015. Ekonomi Kreatif: Kekuatan baru Indonesia menuju 
2025. [Creative Economy: Indonesia's new power towards 2025]. 1

st
 Ed., Republik Solusi. 

Jakarta: Republik Solusi. 
Woods & Poole Economics 2015. Local Broadcasting: An engine for Economic Growth. 
Washington DC. 
 
 
Bio-note  
Rendra Widyatama, S.I.P., MSi, is a Ph.D. student in the Business and Management, 
University of Debrecen, Hungary. He has the membership of the several Professional 
associations, such as Association of Indonesian Communication Scholars (ISKI), 
Association of Communication Sciences of Islamic Higher Education (ASIKOPTI), The 
Association of Indonesian Private Universities (APTISI). As a lecturer and Ph.D. student, the 
author focuses on the field of television, marketing communication, advertisement, and 
gender studies. 


