
Network Intelligence Studies 

Volume VI, Issue 11 (1/2018) 

 

 
11 

 
Rendra WIDYATAMA  

Károly Ihrig Doctoral School of Management and Business 
University of Debrecen, Hungary 

Communication Department  
University of Ahmad Dahlan, Indonesia 

 
 
 
 
 
 
 

WHO OWNS THE BROADCASTING 
TELEVISION NETWORK BUSINESS IN 

INDONESIA? 

Case 
Study   

 
 
 

 
 

Keywords 
Regulation,  

Parent TV Station,  
Private TV station,  
Business orientation,  

TV broadcasting network  
 

 
JEL Classification  

D22; L21; L51; L82 

 
 

Abstract 
 

Broadcasting TV occupies a significant position in the community. Therefore, all the countries in the world 
give attention to TV broadcasting business. In Indonesia, the government requires TV stations to broadcast 
locally, except through networking. In this state, there are 763 private TV companies broadcasting free to 
air. Of these, some companies have many TV stations and build various broadcasting networks. In this 
article, the author reveals the substantial TV stations that control the market, based on literature studies. 
From the data analysis, there are 14 substantial free to network broadcast private TV broadcasters but owns 
by eight companies; these include the MNC Group, EMTEK, Viva Media Asia, CTCorp, Media 
Indonesia, Rajawali Corpora, and Indigo Multimedia. All TV stations are from Jakarta, which broadcasts 
in 22 to 32 Indonesian provinces. 
 



Network Intelligence Studies 

Volume VI, Issue 11 (1/2018) 

 

 
12 

 
 

INTRODUCTION 

 

In modern society, TV occupies a significant 

position. All shareholders have an interest in this 

medium. Governments have an interest in TV 

because it has political effects (Sakr, 2012), while 

business people have an interest because they can 

benefit from the TV business (Baumann and 

Hasenpusch, 2016). 

In many countries, TV can contribute to a successful 

economy. The highest revenue in the world - 

achieved by the United States - is US$ 1.19 trillion 

(Woods & Poole Economics, 2015). In second place 

is China, with revenues of US$17.55 billion (PWC, 

2016). India is in the third position with revenues of 

US$22.1 billion (OECD, 2013). Meanwhile, in the 

same year, Indonesia earned US$ 5.4 billion from 

the TV industry (Marketline, 2017). 

In addition to economic benefits, TV also gives a 

political advantage. Some political leaders once had 

careers as broadcasters. The 40th President of the 

USA, Ronald Reagan, was a broadcaster, and the 

45th American president, Donald Trump, was once a 

TV producer and reality TV host. In Indonesia many 

politicians have had careers in the TV industry, such 

as Siti Hardijanti Rukmana (founder of TPI, a 

Golkar Party politician and former minister), Surya 

Paloh (owner of Metro TV, Nasdem Party 

chairman); Harry Tanoesudibyo (owner of MNC 

TV, chairman of Perindo Party); Aburizal (owner of 

TV One and ANTV, chairman of the Golkar Party, 

and former minister). The media became a vehicle 

for entering the world of politics (Grace Swestin, 

2008). 

The TV industry is growing in many countries, 

including Indonesia. In 2002, Indonesia 

implemented Act 32 on broadcasting that turned the 

TV broadcasting system into a decentralized one, 

after 40 years of running a centralized broadcast 

system. The Act aimed to realize the diversity of 

media ownership in order to foster the variety of 

broadcast content. Based on the Act, TV 

broadcasting stations must be broadcast locally, 

except through the broadcasting network. The 

enactment of this Act has the effect of increasing the 

desire of the community to set up a TV company. 

In 2016, the number of TV companies increased 

drastically from 10 to 763 private TV broadcasters 

(Kominfo, 2016). Of these, some companies have 

many TV stations and build broadcasting networks 

that tend to dominate Indonesian TV broadcasts. An 

interesting question then arises, who owns a 

substantial broadcasting television network business 

in Indonesia? In this article, the author will answer 

this question, based on an economic-political 

standpoint. 

 

 

METHODOLOGY 

 

The author uses the Broadcasting Act 32 of 2002 on 

broadcasting and the Government Decree 50 of 2005 

on the implementation of free to air private TV as a 

parameter of substantial TV network. According to 

the regulation, the government requires local TV 

stations to broadcast locally, except through the 

broadcasting network. In network broadcasting, the 

government sets two rules for private broadcasting 

stations. First, "existing TV stations" may broadcast 

in more than 75% of provinces, but in no more than 

90%. Secondly, other stations in addition to 

"existing TV stations" should not broadcast in more 

than 75% of the provinces. "Existing" TV stations 

are TV stations that were operating before the 

implementation of the Broadcasting Act. The term 

"existing TV station" is a synonym for Jakarta TV or 

national TV. 

The number of provinces in Indonesia is 34. 

Therefore, for the existing TV stations, the broadest 

coverage limit is 31 provinces, and for the TV 

stations established after 2002, the most extensive 

broadcasting cannot cover more than 26 provinces. 

According to government regulations, networked 

TV broadcasts consist of one leading TV network 

and some network members. The broadcasting 

network TV system in Indonesia puts the leader in a 

more dominant position than the members, who act 

as a relay station. According to the Ministry of 

Communications and Informatics Regulation No. 

43/PER/M/Kominfo/10 of 2009, the leader network 

supplies up to 90% of broadcast duration per day. 

Therefore, the author focuses on the leader 

networks, because they are potentially dominating. 

Dominance is an extreme inequality in the 

distribution of social power (Pansardi, 2013). 

Domination harms the public because the interests 

of the majority of society will be marginalized and 

conflict increase. Domination can eliminate 

society's cultural existence, and dominance will 

benefit only a small part of the society, while most 

elements others will lose. 

In reviewing substantial TV stations, the author uses 

data on broadcasting permits issued by Kominfo. 

The author also conducted cross-checking through 

interviews with sources from the Indonesian 

Broadcasting Commission (KPI), the institution that 

oversees TV broadcasting. 

 

 

LITERATURE REVIEW 

 

Television Broadcasting License 

Discussions of the broadcasting TV license can be 

divided into two groups, namely the public model 

and the private model. Public model groups argue 

that radio waves are a limited natural resource and 

must be owned by the public. The public may grant 



Network Intelligence Studies 

Volume VI, Issue 11 (1/2018) 

 

 
13 

limited rights to certain broadcasters to use them 

(Corbett, 1996), but the interests of broadcasters 

must be subordinated to the public interest. The 

users are selected from persons who have 

professional skills (Dominic, 2001). The state as the 

representative of the frequency owner has to manage 

democratically and decide who will use the radio 

frequency (Masduki, 2006). If the broadcaster is 

deemed to fail to use it professionally, the radio 

frequency must be returned to the state (Sudibyo, 

2004). 

The second group argues that radio frequencies can 

become private property, through a process of 

market transactions. Broadcasters have no 

obligation to the public, except for profit. The 

government acts as an arbitrator among the many 

parts which compete for these valuable and scarce 

resources (Corbett, 1996). The market will select the 

broadcaster's ability to manage frequencies. 

Indonesia tends to apply the first paradigm, but it is 

inconsistent with the issue of licensing. Based on the 

regulation, the government has the right to grant and 

revoke the license, but broadcasters often transfer 

their rights to others by trading the shares of 

companies that are entitled to manage the 

frequencies (Sudibyo, 2004). The government tends 

only to approve the process of moving stocks. Many 

cases can be given as examples. For example, the 

sale of shares in Global TV from the owner to the 

MNC Group; sales of TPI by the owner to Harry 

Tanoesudibyo; TV7 sales from KKG to CTCorp, 

and many cases of local TV acquisition by national 

TV stations (Sudibyo, 2004; Sudibyo and Patria, 

2013; Harianto, 2014). 

 

Politics and Business Broadcasting Television 

Setting up a TV broadcasting company needs 

significant investment, so it is no surprise that 

entrepreneurs who enter the TV industry are large 

investors. Because it requires a lot of investment, TV 

companies commercialize to earn an aggressive 

income (Popoola, 2004). One of the efforts typically 

made is to approach the center of power. As a result, 

the media is no longer a mediator of stakeholders, 

but rather a player who contributes to creating 

opinions and championing his agenda (McCombs, 

2004). This situation encourages a symbiotic 

meeting between media, capital, and political power 

(Sudibyo, 2004). Political elites use the media to 

gain public support through the molding of public 

opinion, while the TV companies gain capital and 

regulatory support from the center of power. 

Although TV operating costs are tremendous, the 

money that circulates in this business is not small. 

The amount of advertising spending becomes an 

exciting reason to set up a TV station. In Indonesia, 

the advertising budget tends to increase from year to 

year, and TV gets a share of this which is above 65% 

on average, and in 2016 this reached almost 67% 

(Rianto and Poerwaningtias, 2013). Advertisers 

choose TV stations that have a significant audience 

share to advertise. The larger the audience, the more 

interested the advertiser. This principle means TV 

owners strive to acquire many viewers. In addition 

to creating exciting programs, they form a broadcast 

networking in collaboration with other local TV 

stations, so that messages can be disseminated to a 

broader audience. 

TV broadcast coverage provides benefits for media 

owners in various senses, especially in business and 

politics. In addition to attracting more advertisers, 

media owners can promote themselves quickly and 

widely. The situation is favorable for TV 

broadcasters to build their image and political 

support and so to ease themselves into the power 

circle. Although TV has rivals in social media, it is 

still able to have an active social and political 

influence in the community. Media TV is influential 

in the field of social politics in society (Perez-Linan, 

2002). TV stations can foster political awareness 

(Bhatti, Ali and Hassan, 2016), shaping and 

changing political behavior (Gautam, 2015). Several 

studies have proven that TV is influential in 

achieving political change in various countries 

(Enrique, 1993; Sakr, 2012; Mishra, 2016). 

In the context of an online media presence, people 

still place the TV in an important position. TV 

broadcasts involve audio, visual, and moving 

elements to attract the attention of the public. TV is 

always a source of entertainment, information, and 

education (Mehraj, Bhat, and Mehraj, 2014). For the 

community, TV functions as a medium to break 

away from daily routines (Shade, Kornfield, and 

Oliver, 2015); to develop hidden talents and to 

provide stress management tools (Gurleen and 

Sukhmani, 2011); to escape from social interaction, 

and companionship (Balcı and Ayhan, 2015); it 

cultivates a desire for fame among the viewers (Rui 

and Stefanone, 2016); and provides identification 

and social interaction (Brown et al., 2012), and so 

on. Therefore, despite rivalry from online media, TV 

remains irreplaceable. 

 

 

RESULTS 

 

Main TV Broadcasters in Indonesia 

Based on government data, in Indonesia there are 14 

private TV broadcasters broadcasting free to air in a 

wide network, where the broadcast reaches 22-32 

provinces, or 65%-94% of the total territory of 

Indonesia. The 14 TV leading stations are from 

Jakarta. Interestingly, they consist of 10 “existing” 

TV stations and four “not existing” television 

stations (Table 1). They are the ones who dominate 

the Indonesian audience’s television screens. 

Our analysis is that the “existing” TV companies 

dominate Indonesia because they had built many 

relay stations in the area before the government 

adopted the Broadcasting Act. They experienced a 



Network Intelligence Studies 

Volume VI, Issue 11 (1/2018) 

 

 
14 

period of freedom of the press in the early reform 

era, especially when President Abdulrahman Wahid 

dissolved the Department of Information in 1999. 

Also, in the period between 1999 and 2002, national 

TV advertising grew by an average of 40% per year. 

This growth was the highest among Asian countries 

(Sudibyo, 2004). In the wake of the crisis, national 

advertising amounted to Rp3.757 trillion (1998), and 

increased rapidly to Rp5.612 trillion in 1999, and 

rose again to Rp7.889 trillion (2000). The following 

year, it again rose to Rp9.7171 trillion and grew to 

Rp13.41 trillion in 2002. In those years many private 

TV companies built relay stations in the regions. 

The data in Table 1 is surprising because some TV 

stations violate the rules. Kompas TV, R TV, and 

iNews which were established after 2002 should not 

have more than 75% of the Indonesian provinces. In 

the "newcomers" TV group, only Net TV obeys the 

rules. Meanwhile, among the “existing” TV stations, 

MNCTV and RCTI violate the rules. They should be 

broadcasting in no more than 90% of the provinces. 

Based on ownership data, the 14 substantial TV 

stations are owned by only eight companies, namely 

the MNC Group, EMTEK, Viva Media Asia, 

CTCorp, Media Indonesia, Rajawali Corpora, and 

Indigo Multimedia. 

 

Media Nusantara Citra, Tbk (MNC Group) 

MNC Group is a holding company owned by Harry 

Tanoesudibyo and founded in 1997. This Chinese-

ancestry businessman initially started the business in 

1989 through PT. Bhakti Investama, a securities and 

investment management company. His business 

expanded rapidly by buying shares in various firms, 

including Bimantara Citra, the RCTI controlling 

company. In 2000, Harry dominated Bimantara 

Citra, and he changed the company's name to Global 

Mediacom. Harry also acquired the majority of TPI 

shares in 2003, by helping to settle the debt of the 

TPI owners, in exchange for a conversion of 75% of 

TPI shares. The monetary crisis of 1998 prompted 

many owners of private TV stations to sell their 

shares to pay off their debts. They were in debt to 

finance the business of their various companies. 

Selling shares in TV companies is the most 

profitable way to pay off debt. 

Harry also acquired Global TV from the previous 

owner, Nasir Tamara and the IIFTIHAR, an Islamic 

consortium. Nasir Tamara is a senior journalist, one 

of the founders of Republika. After acquiring TPI, 

Harry changed its name to MNCTV and altered the 

content of the main broadcast to entertainment. He 

did the same thing with the Global TV station, which 

initially was an educational TV with an Islamic 

mission, and became an entertainment TV station. 

Harry also established the iNews (Indonesia News) 

TV station in 2008. The station was renamed several 

times; the Sun TV (2008-2011), the Sindo TV 

(2011-2015), and in April 2015, iNews. Harry 

established 17 iNews local TV stations all over 

Indonesia and collaborated with other local TVs, so 

the iNews broadcasts can be received in 27 

provinces of Indonesia (Kominfo, 2016; KPI, 2017). 

Based on ownership of TV stations, Harry is the 

most important owner of TV stations and controls 

the most extensive TV network in Indonesia. The 

ownership of RCTI, MNCTV, Global TV, and 

iNews mean Harry controls 45% of the national 

market share. He also has five cable TVs, namely 

Indovision, Sky Vision, Oke Vision, and Top TV 

(MNC, 2017). To meet broadcast material needs, 

MNC has created five content providers and trading 

companies, three advertising companies and one 

talent management company. MNC also has dozens 

of companies in the fields of radio, services and 

commerce, property, print media companies, 

licenses, and investments. In 2007, MNC entered the 

stock market with the name MNCN, selling 4.125 

million shares. The initial share price of MNC was 

Rp900 per share, but in 2017 it rose to around 

Rp2000 per share (MNC, 2017). 

In managing MNC, Harry involves his family. His 

daughter, Angela Herliani, was the director of MNC 

(MNC, 2017). Liliana Tanaja, Harry's wife, once 

served as commissioner, director, and president 

director in RCTI, Global Star, and MNC. Harry's 

brother, Bambang Rudijanto Tanoesoedibjo, also 

held several important positions, in MNC, RCTI, 

and Global TV. Therefore, according to the 

definition proposed by Lubatkin, Ling, and Schulze 

(2007), the MNC group firm may be referred to as a 

family enterprise. 

Harry owns a TV station not only for economic gain 

but also for political reasons. His political activities 

became clear in 2011 when he joined the Nasdem 

party, but two years later he withdrew and joined the 

Hanura party. His wife is also active in the same 

faction. In 2014, his political moves became more 

earnest when he was nominated as a vice 

presidential candidate from the Hanura party, paired 

with Wiranto (former Commander of the Indonesian 

Armed Forces), although he lost. In 2015 Harry 

founded the Perindo (Persatuan Indonesia) political 

party. 

Harry's political activities had an impact on his TV 

media. He often advertises himself, his political 

party, and his wife’s activity in all MNC Group 

networks. The media has become a political tool to 

fight for their interests. Several times the KPI has 

issued warning letters, but violations are still 

common (Widyatama, 2017b). In addition to 

politics, Harry, who graduated in Business and 

Administration from Ottawa University, is also 

active in several social organizations and sports. He 

was a committee member of National Sports of 

Indonesia (KONI) in 2003-2007; chairman of the 

Indonesian Futsal Association 2014-2019; and a 

member of the Honorary Board of the Amateur 

Boxing Association Indonesia between 2012 and 



Network Intelligence Studies 

Volume VI, Issue 11 (1/2018) 

 

 
15 

2016. He is also a frequent speaker at seminars and 

guest lecturer at various universities. 

 

Elang Mahkota Teknologi (EMTEK) 

EMTEK (Elang Mahkota Teknologi) is a company 

owned by Eddy Kusnadi Sariatmadja (born in 1963) 

founded in 1983 with his brother Fofo Sariatmadja, 

and his younger brother, Darwin Wahyu 

Sariatmadja. Eddy is a businessman from Surabaya, 

East Java who started his business in the field of 

computers. Initially, EMTEK was named Elang 

Mahkota Komputer in line with its business activity, 

but in 1997 Eddy changed the name to Elang 

Mahkota Teknologi, with the same acronym; 

EMTEK. 

Eddy started in the TV business through PT. 

Abhimata Mediatama in 2001, buying a 17% share 

in PT. Surya Citra Media (SCM), which controls 

SCTV. At that time SCTV shareholders were 

Cendana family members and cronies, such as 

Sudwikatmono (Soeharto's cousin), Halimah 

Bambang Trihatmodjo (daughter-in-law of 

Suharto), Peter F. Gontha, Henry Pribadi, and Azis 

Mochtar. The Cendana family is named after 

Suharto, the 3rd President of Indonesia. 

Eddy continues to increase his ownership of shares 

in SCTV. Currently, he owns 86.26% of SCTV. In 

2007 he also established the O Channel and 

controlled 99.99% of its shares. In 2011, Eddy's 

family acquired 74.08% of Indosiar's shares. In the 

same year, he founded Nextmedia, an online pay-TV 

company (EMTEK, 2016). SCTV, Indosiar, and O 

Channel (Omni Intivision) are the primary TV 

stations of the network, having 28, 23 and 5 local TV 

stations, respectively (Kominfo, 2016). By 2017, 

EMTEK was the second largest TV broadcasting 

network owner. To support broadcast material 

needs, EMTEK established seven production and 

content trading companies to meet internal and 

external group needs. Eddy also has businesses in 

various fields, including plantations, mining, and 

information technology. In running EMTEK, Eddy 

involves his son, Alvin W. Sariatmadja, who serves 

as EMTEK's president director (EMTEK, 2016). 

Unlike Harry Tanoesudibyo, Eddy is not involved in 

politics. However, he has many relationships with 

national and international political figures, including 

the former the US president Barack Obama. Eddy 

invited Obama to a private lunch at his house when 

Obama visited Indonesia in June 2017. 

 

VIVA Media Asia, Tbk 

Viva Media Asia, Tbk is a holding company owned 

by Aburizal Bakrie (born 1946), an entrepreneur 

from Lampung. Aburizal controls 53.69% of Viva 

shares through PT. Bakrie Global Ventura (Viva, 

2016). The Viva group controls two broadcasting 

stations, TV One and ANTV, each broadcasting in 

30 provinces (Kominfo, 2016). The Viva group 

owns one production house company and controls 

90% of the shares in 22 local TV stations (Viva, 

2016). Initially, TV One was named Lativi and was 

bought from Abdul Latif in 2006. Aburizal altered 

the format of Lativi to news, competing with Metro 

TV. 

Aburizal's parents are traders who sell commodities 

through PT. Bakrie & Brothers. Currently, Bakrie 

has businesses in various fields, namely TV media, 

telecommunications, information, mining, 

contracting, and the steel industry. Some of his 

companies sell shares in the stock market. In 2006 

Aburizal was listed as Forbes' sixth most wealthy 

individual in Indonesia, with a net worth of $ 1.2 

billion. But in 2012 he was no longer included in the 

40 wealthiest people. In conducting business, 

Aburizal involves his first son (Anindya Novyan 

Bakrie) as president director, and third son (Anindra 

Ardiansyah Bakrie) as president. 

Since a young age, Aburizal has been active in 

various organizations. While studying at Bandung 

Institute of Technology, he was active in student 

organizations. In the field of business, he is one of 

the founders of the Indonesian young entrepreneurs’ 

association. He still active in the Chamber of 

Commerce and Industry (KADIN) and has been its 

chairman. At the international level, Aburizal was 

former President of the ASEAN Business Forum (in 

1991 and 1995); former President of the ASEAN 

Chamber of Commerce & Industry (1996-1998); as 

well as a member of Indonesia-Australia Business 

Cooperation forum. In sports organizations, 

Aburizal was active on the committee of the 

badminton association. Following his engineering 

background, he is involved in the Indonesian 

Engineers Association and has been its chairman. 

His integrity and contribution to business, society, 

and country has meant Aburizal has received several 

awards, both at home and abroad. The Indonesian 

government awarded him the Bintang Mahaputera 

Adipradana (2011) while Harian Republika made 

him Businessman of the Year (1995). Abroad, the 

ASEAN Business Forum gave Aburizal the 

'ASEAN Business Person of the Year' award (1997), 

and the Junior Chamber of Commerce recognized 

him as one of the 'The Outstanding Young People of 

the World' (1986). 

Aburizal has been in politics since 1984. His 

political career has developed through the Golkar 

party. He was formerly Coordinating Minister for 

Economic Affairs (2004-2005) and Coordinating 

Minister for People's Welfare (2005-2009). He was 

also a member of the People's Consultative 

Assembly (MPR) for two periods (1988-1993 and 

1993-1998). The Golkar Party has twice put forward 

Aburizal as a presidential candidate (2009 and 

2014), but he has lost in the early stages of the race. 

Aburizal's activities and political orientation 

influenced his TV station. News regarding Aburizal 

and the Golkar party appeared on TV Ove and 

ANTV frequently and extensively. Although the 



Network Intelligence Studies 

Volume VI, Issue 11 (1/2018) 

 

 
16 

KPI has issued several warnings, violations are still 

often encountered (Widyatama, 2017b). Also, the 

Viva group’s TV stations often criticize the 

government. This trend has developed since the 

2014 presidential election, where the Great 

Indonesia Coalition triumphed over the Red and 

White Coalition. Aburizal is one the leaders of the 

Red and White coalition. The advertising and 

coverage of the Red and White Coalition figure 

frequently in Viva Asia Media's television network 

(Ardiyanti, 2014). 

 

CTCorp (Chaerul Tanjung Corpora) 

CTCorp is a company owned by Chaerul Tanjung 

(CT), a dentist and successful businessman from 

Jakarta who graduated from the University of 

Indonesia. Born June 16, 1962, he started his career 

in business in 1987 by establishing a shoe factory. In 

2017 his business expanded into various sectors, 

including banking & financial services, online 

media, entertainment centers, services & trade, 

insurance, tourism, food & beverages, fashion, 

estates, and hotels. 

In the TV business, CT initially owned Trans TV 

which was founded in 2001. In 2006 he bought a 

55% share in TV7 from the Kompas Gramedia 

Group (KKG), took control of TV7 and changed its 

name to Trans 7 (Harianto, 2014). TV 7 itself was 

initially founded and owned by Sukoyo but sold to 

Jakob Oetama, a veteran press entrepreneur from 

KKG. CTCorp uses the Trans TV network to 

develop Trans 7, so it has 32 local TV station 

subsidiaries in 30 provinces. Together with Ishadi 

SK (former director of the state-owned public TV, 

TVRI), CT successfully achieved a break-even point 

for Trans TV only two years after it was founded 

(Okky, 2008). Trans TV itself has 32 subsidiary TV 

stations spread over 29 provinces. Trans TV and 

Trans 7 focus on entertainment within the same 

market segment. CTCorp also owns a subscription 

TV company and provides CNN Indonesia with 

news content. 

Although not active in politics, CT joined the 

political elite of Indonesia as Minister for Economic 

Coordination (2014). CT’s brilliant mind in the field 

of entrepreneurship meant CT was appointed as a 

professor at Airlangga University in 2015. 

 

The Kompas-Gramedia Group (KKG) 

KKG is owned by Jakob Utama (born 1931), a 

veteran journalist who has worked unceasingly in 

journalism since 1956. KKG has 68 print media and 

28 websites. Kompas daily is one of the largest KKG 

owned newspapers in Indonesia (Widyatama, 

2017a). In addition to having print media, KKG has 

businesses in radio, hotels, public relations and other 

companies (Lim, 2011). 

After selling TV7 shares to CT, in 2011 the KKG's 

officials wanted to set up a TV station again. They 

then established PT. Cipta Megaswara Televisi, a 

content provider company, under the name of 

Kompas TV. Based on the experience of managing 

TV7, KKG has been able to develop Kompas TV 

better. The company is working with local TV 

stations in 23 provinces to build a network using call 

sign Kompas TV (KPI, 2017). As much as 70% of 

the contents of Kompas TV is news and 30% other 

educational and entertainment material. 

Jakob Oetama and KKG keep their distance from 

politics. Jakob Oetama spends more time in 

journalism. He received a Dr. (HC) degree from 

Gadjah Mada University in communications. He 

also won the Mahaputra Utama Star from the 

Indonesian government in 1973, for his dedication 

to journalism. 

 

Media Group 

Media Indonesia Group was founded and owned by 

Surya Paloh (born July 16, 1951), a print press 

businessman from Aceh. Surya entered the press 

industry in 1986. He is one of the pioneers of press 

freedom, the owner of Media Indonesia newspaper, 

which is the fifth largest in Indonesia. Surya Paloh 

also owns Lampung Post and Burneo Post (Lim, 

2011), and since 2000, Metro TV. 

Before entering journalism, Surya worked 

alternately in business, including being a distributor 

of Ford cars and Volkswagen (1973), hospitality 

(1975), and then trade. In 1986, Surya established 

Prioritas, a daily newspaper. He succeeded, but his 

newspaper did not survive long. The government 

revoked its license due to the accusation of violating 

the journalistic code of ethics. Nevertheless, he did 

not despair, and in 1989 founded Media Indonesia 

with T. Yously Syah and, collaborating with several 

publishers, implements his successful method of 

managing Prioritas. At the beginning of the reform 

era, Surya established Metro TV as a news TV 

station that broadcast nationally 24 hours per day, 

supported by fully digital technology. 

Beyond his journalism business, since a young age, 

Surya has been active in social-political 

organizations and become one of the most 

influential social-political figures in Indonesia. As 

the son of a soldier, Surya established the 

association of children of ABRI (PP-ABRI) in 

Medan. He also pioneered the founding of a similar 

organization at the national level in 1978, where it 

was named “Forum Komunikasi Putra-Putri 

Purnawirawan Indonesia/FKPPI”. In politics, Surya 

was initially active as Golkar party manager, but in 

2011 he established the National Democratic Party. 

In 2003, while active in Golkar, Surya took part in 

the presidential candidate's convention but failed at 

an early stage. The defeat of Golkar in the 2004 

elections caused the party to break up. Some of its 

leaders set up separate political parties. In 2010 

Surya invited dozens of national figures to form a 

social organization called ‘Nasional Demokrat.’ The 

organizational logo is similar to the Metro TV logo. 



Network Intelligence Studies 

Volume VI, Issue 11 (1/2018) 

 

 
17 

Surya brought the organization up quickly, using the 

slogan ‘Indonesia restoration,’ thus making 

‘National Demokrat’ very popular. He has used his 

television station to promote the organization. A 

year later, the organization transformed into a 

political party, under the name of ‘Partai 

Nasdem/National Demokrat,’ where Surya became 

chairman of the house of councilors, and in 2013, 

chairman of the party. 

Surya Paloh's activities in politics significantly 

affected Metro TV. The TV stations often broadcast 

advertisements and Golkar party activities when 

Surya was active in Golkar. Metro has also carried 

much advertising from Nasdem, and reported on its 

activities, both before and after the party was 

formed. During the 2014 presidential election, Surya 

and the Great Indonesia Coalition won the race, 

making Joko Widodo President of Indonesia. 

Currently, Metro TV tends to be a media supporting 

the government (Ardiyanti, 2014). 

 

Rajawali Corpora 

The next TV broadcasting company that dominates 

the Indonesian sky is R TV. The TV station was 

founded in 2009 and owned by Sofia Koswara, a 

furniture and handicraft entrepreneur through PT. 

Metropolitan Televisindo. R TV grew fast because 

within a year and a half it was able to build a network 

in 26 cities in 15 provinces. Initially, RTV was 

named B Channel, but it was renamed RTV in 2014 

after Peter Sondakh bought the majority share 

through Rajawali Corpora. Peter Sondakh is a 

business leader and partner of Bambang 

Trihatmodjo who founded RCTI (Ariyani and Evan, 

2014). Rajawali Corp is a holding company that has 

many businesses, including media, 

telecommunications, advertising, plantation, 

property, mining, transportation, natural resources, 

and infrastructure. Experience in RCTI allowed 

Peter Sondakh to develop RTV quickly successfully, 

and in 2017 R TV had a broadcast network in 28 

provinces (KPI, 2017). 

 

Indigo Multimedia 

The next TV company that dominates Indonesia is 

Net TV which was established in 2012 and is owned 

by PT. Indika Multimedia. The company was 

founded by Wishnutama Kusubandio and Agus 

Lasmono. In 2006-2008, Wishnutama was President 

Director of Trans 7, while Agus is the owner and 

director of Indika Group, a holding company with 

businesses in energy and resources. Agus is not a 

new player in the TV industry because he has served 

as a commissioner in SCTV (SCM, 2012). He is the 

son of Sudwikatmono (former owner of SCTV), so 

Agus is a relative of the Cendana family. Net TV 

uses the Spacetoon terrestrial network owned by 

Sukoyo, one of TV7's founders. Indika Group 

bought 95% of Spacetoon shares and changed its 

name to the Net TV. As a network partner, Net TV 

has 26 local television members in 22 provinces 

(Kominfo, 2016). 

 

 

CONCLUSION 

 

Of the 763 private TV stations broadcasting free to 

air, there are only 14 substantial TV stations in 

Indonesia. All substantial TV stations are owned by 

strong investors. Thanks to their significant capital, 

they can build networks and broadcast in the 

regions. They have expanded their broadcasts in 

several ways, namely acquisitions, joint ventures, 

and investments, as well as other strategic 

partnerships. These methods can make the company 

powerful, but potentially dominating. The 

government should police the restrictions strictly 

because if left unchecked, these companies tend to 

dominate and cause a negative impact on society. 

All TV stations that can become a leading network 

are TV companies from Jakarta. Therefore, this 

situation is no different than before the government 

implemented Broadcasting Act No. 32 of 2002 when 

TV stations from Jakarta dominated the broadcast 

content even more. No local TV company has been 

able to build the kind of networked broadcasts 

created by the 14 television parcels discussed in this 

article. 

The activities and political orientations of the 

owners affect their TV broadcasts. They tend to use 

their media to support their own political goals. 

Finally, TV stations become a tool for owners to 

fight for their interests so that it becomes a partisan 

media and does not fulfill its ideal function as a 

forum to bring together all stakeholders. Most 

network broadcasting stations have obeyed 

broadcast coverage restrictions, but some private TV 

owners ignore these regulations. Ironically, the 

Indonesian Broadcasting Commission (KPI) has not 

issued any sanction for violation. 

 

 

REFERENCE 

 

[1] Ardiyanti, H. (2014). Keberpihakan televisi pada 

pemilu presiden 2014. [Partisan television in the 

2014 tresidential election]. Jurnal Info Singkat, 

VI(10), 14–20. 

[2] Ariyani, R. R. and Evan (2014). Bikin RTV, 

bisnis Peter Sondakh kian menggurita.  

[Establishing RTV, Peter Sondakh's business is 

growing]. Tempo.Co Bisnis, 1. Available at: 

http://archive.is/DQ0Ch. 

[3] Balcı, Ş., & Ayhan, B. (2015). Patterns of 

television viewing behavior in Kyrgyzstan: A 

perspective of uses and gratifications. Journal of 

Social Sciences of the Turkish World, 75, 275–

312. 

[4] Baumann, S., & Hasenpusch, T. C. (2016). 

Multi-platform television and business models: 



Network Intelligence Studies 

Volume VI, Issue 11 (1/2018) 

 

 
18 

A Babylonian clutter of definitions and concepts. 

Westminster Papers in Communication and 

Culture, 11(1), 85–102. 

[5] Bhatti, A. A., Ali, H., & Hassan, A. (2016). The 

role of electronic media in political awareness 

among youth of district Okara in Pakistan. 

International Journal for Social Studies, 7(3), 

539–541. 

[6] Brown, D., Lauricella, S., Douai, A., & Zaidi, A. 

(2012). Consuming television crime drama: A 

uses and gratifications approach. American 

Communication Journal, 14(1), 47–60. 

[7] Corbett, K. (1996). The Rise of private property 

rights in the broadcast spectrum. Duke Law 

Journal, 46, 611–651. 

[8] Dominic, Y. R. (2001). Broadcasting, Cable, 

and the internet and beyond, an introduction to 

the modern electronic media. Singapore: 

McGraw-Hill Book & Co. 

[9] EMTEK. (2016). Boundless possibilities ahead. 

Jakarta. 

[10] Enrique, Z.-P. (1993). The Argentina case: 

television in the 1989 presidential election. In S. 

Thomas E (Ed.), Television, politics, and the 

transition to democracy in Latin America (pp. 

55–80). Washington DC: The Woodrow Wilson 

Center Press. 

[11] Gautam. (2015). Effects of news talk shows in 

voting behavior. Journal of Mass 

Communication & Journalism, 5(6), 5–7.  

[12] Grace Swestin. (2008). When media and 

politics collide: the involvement of Indonesian 

media practitioners in politics in the wake of 

democracy. Scriptura, 2(2), 106–116.  

[13] Gurleen, E. K., & Sukhmani, D. (2011). A study 

of TV viewership patterns among youngsters in 

northern India. International Journal of 

Multidisciplinary Research, 1(5), 141–160.  

[14] Harianto, R. (2014). Realitas TV lokal dan 

celah hukum: studi kasus kerjasama Kompas TV 

dan BCTV Surabaya. [Local TV reality and legal 

loophole: case study of cooperation of Kompas 

TV and BCTV Surabaya]. Jurnal Komunikasi 

Islam, 4(1), 84–102.  

[15] Kominfo. (2016). Daftar Stasiun Televisi di 

Indonesia [The list of TV station in Indonesia] 

(1st ed.). Jakarta: Kementerian Komunikasi dan 

Informasi. 

[16] KPI. (2017). Sistem siaran jaringan di 

Indonesia. [Broadcasting TV network system n 

Indonesia]. Jakarta: Kominfo. 

[17] Lim, M. (2011). @ Crossroads: 

democratization & corporatization of media in 

Indonesia. Participatory Media Lab & Ford 

Foundation.  

[18] Lubatkin, M. H., Ling, Y., & Schulze, W. S. 

(2007). An organizational justice-based view of 

self-control and agency costs in family firms. 

Journal of Management Studies, 44(6), 955–971.  

[19] Marketline. (2017). Broadcasting & cable TV 

in Indonesia. Marketline. London: MarketLine.  

[20] Masduki. (2006). Kontroversi regulasi 

penyiaran di Indonesia.[The Controversy of 

Indonesia’s Broadcasting]. Jurnal Komunikasi, 

1(1), 53–64. 

[21] McCombs, M. (2004). Setting the agenda, the 

mass media, and the public opinion. Cambridge, 

UK: Polity Press. 

[22] Mehraj, H. K., Bhat, A. N., & Mehraj, H. R. 

(2014). Impacts of media on society: A 

sociological perspective. International Journal 

of Humanities and Social Science Invention 

ISSN, 3(6), 56–64. 

[23] Mishra, A. K. (2016). Economic and business 

television channels in India and their role in 

propagating the contents for the common man. 

Online Journal of Multidisciplinary Research 

(OJMR), 2(3), 32–44. 

[24] MNC. (2017). King of prime time, annual 

report. Jakarta. 

[25] OECD. (2013). Competition issues in television 

and broadcasting. London: Organisation for 

Economic Co-operation and Development. 

[26] Okky, I. F. N. (2008). Deskripsi kebijakan dan 

proses produksi tayangan di Trans TV dan Trans 

7 pasca integrasi horizontal dibawah Trans 

Corpora. [The Description of policy and 

production process on Trans TV and Trans 7, 

post horizontal integration under Trans 

Corpora]. Universitas Indonesia. 

[27] Pansardi, P. (2013). A non-normative theory of 

power and domination. Critical Review of 

International Social and Political Philosophy, 

16(5), 614–633.  

[28] Perez-Linan, A. (2002). Television news and 

political partisanship in Latin America. Political 

Research Quarterly, 55(3), 571–588.  

[29] Popoola, I. S. (2004). Broadcast media and the 

new revenue generation drive: A threat to human 

rights. International Journal of Communication, 

(1), 135–144. 

[30] PWC. (2016). China entertainment and media 

outlook 2016-2020. New York: 

PricewaterhouseCoopers 

[31] Rianto, P., & Poerwaningtias, I. (2013). TV 

publik dan lokalitas budaya: urgensinya di 

tengah dominasi TV swasta Jakarta. Jurnal 

Komunikasi, 7(2), 163–176.  

[32] Rui, J. R., & Stefanone, M. A. (2016). The 

desire for fame: an extension of uses and 

gratifications theory. Communication Studies, 

67(4), 399–418.  

[33] Sakr, N. (2012). Social media, television talk 

shows, and political change in Egypt. Television 

& New Media, 14(4), 322–337.  

[34] SCM. (2012). SCM annual report exciting 

Future. Jakarta: Surya Citra Media. 

https://doi.org/10.1002/bies.201100130 

[35] Shade, D. D., Kornfield, S., & Oliver, M. B. 

(2015). The uses and gratifications of media 



Network Intelligence Studies 

Volume VI, Issue 11 (1/2018) 

 

 
19 

migration: investigating the activities, 

motivations, and predictors of migration 

behaviors originating in entertainment 

television. Journal of Broadcasting & Electronic 

Media, 59(2), 318–341.  

[36] Sudibyo, A. (2004). Ekonomi politik media 

penyiaran [Politic-economy of broadcasting 

media] (1st ed.). Yogyakarta: LKiS Pelangi 

Aksara. 

[37] Sudibyo, A., & Patria, N. (2013). The television 

industry in post-authoritarian Indonesia. Journal 

of Contemporary Asia, 43(2), 257–275.  

[38] Viva. (2016). Convergence for growth. Jakarta: 

Viva 

[39] Widyatama, R. (2017a). A comparison of the 

television broadcasting business in the United 

States of America and Indonesia. International 

Journal of Social Science and Economic 

Research, 2(10), 5604–5622.  

[40] Widyatama, R. (2017b). Capitalism vs. 

business ethics in Indonesia’s television 

Broadcasting. SEA-Practical Application of 

Science, VI(16), 27–35. 

[41] Woods & Poole Economics. (2015). Local 

broadcasting: An engine for economic growth. 

Washington DC. 

 

 

 

 

  



Network Intelligence Studies 

Volume VI, Issue 11 (1/2018) 

 

 
20 

 

Table No. 1 

The 14 Biggest TV Broadcasters in Indonesia (2017) 

 

No  

Name of TV Broadcaster 
Established 

on 

Number of 

Provinces’ coverage 

of broadcasting & 

percentage 

The Owner 

1. MNCTV (previously/TPI) * 1991 32 (94.11%) MNC 

2. RCTI * 1989 31 (91.17%) MNC 

3. ANTV * 1993 30 (88.23%) Viva Media Asia 

4. Trans 7 (previously TV7) * 2001 30 (88.23%) CT Corp 

5. TV One (previously Lativi) * 2002 30 (88.23%) Viva Media Asia 

6. Global TV * 1998 29 (85.29%) MNC 

7. Metro TV * 1999 29 (85.29%) Media Indonesia 

8. Trans TV * 2001 29 (85.29%) CT Corp 

9. Kompas TV  2011 29 (85.29%) KKG 

10. SCTV * 1990 28 (82.35%) EMTEK 

11. R TV (previously B Channel)  2009 28 (82.35%) Rajawali Corpora 

12. iNews (previously SunTV/Sindo TV) 2007 27 (79.41%) MNC 

13. Indosiar * 1995 23 (67.64%) EMTEK 

14. NET TV (previously Spacetoon) 2013 22 (64.70%) Indigo Multimedia 

* existing TV station. Source: Author’s calculations, based on Kominfo data 2016 


